Korte økter gjør deg sprekere

Gjør du det riktig, holder det med to korte treningsøkter i uka.

KOMBINASJON: Trener du en kombinasjon av styrke og kondis, der du gjennom styrkeøvelser på de store muskelgruppene holder pulsen oppe på over 85 % av makspuls gjennom hele økten, får du god effekt på oksygenopptaket samtidig som du booster forbrenningen og blir sterk.  ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
KOMBINASJON: Trener du en kombinasjon av styrke og kondis, der du gjennom styrkeøvelser på de store muskelgruppene holder pulsen oppe på over 85 % av makspuls gjennom hele økten, får du god effekt på oksygenopptaket samtidig som du booster forbrenningen og blir sterk. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

To korte økter med løping eller sykling i uka kan være alt som skal til, så lenge du kliner litt ekstra til når du først trener.

Det sier seg selv at jo mer du peser og sliter på trening, dess mer effektivt trener du. Det du imidlertid sikkert ikke visste, er at en kort og intens økt et par ganger i uken kan ha så god effekt på kondisen at det er mer effektivt enn å trene en halvtime hver dag med moderat intensitet.

Større treningseffekt - En relativt liten økning i intensitet kan gi langt større treningseffekt enn å doble tiden du tråkker på mølla.

Det sier Bjarne Ness, som er doktorgradsstipendiat ved NTNU i Trondheim.

Han studerer forholdet mellom intensitet og varighet på trening, og hvilket utslag det har på oksygenopptaket.

- Oksygenopptaket er viktigere enn tidligere antatt for lang levetid og god hjertehelse. Det maksimale oksygenopptaket, kondisjonen, er det mest presise målet på generell hjerte- og lungekapasitet, sier personlig trener Marius Heitmann.

Bedre resultater med høy intensitet Forskerne utførte en studie der snaut 5000 nordmenn fikk testet sitt maksimale oksygenopptak. Noen trente ofte med moderat intensitet, og andre trente sjeldnere, med høy intensitet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.