GRENSE VED FYLTE TO ÅR: Internasjonale regler sier at barn over år skal sitte i et eget sete, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. NB: Flyselskapene på bildet har ingenting med den aktuelle saken å gjøre. Illustrasjonsfoto: ERIC PIERMONT/AFP/SCANPIX
GRENSE VED FYLTE TO ÅR: Internasjonale regler sier at barn over år skal sitte i et eget sete, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. NB: Flyselskapene på bildet har ingenting med den aktuelle saken å gjøre. Illustrasjonsfoto: ERIC PIERMONT/AFP/SCANPIXVis mer

Krevde at jente (2) med Downs skulle sitte i eget sete

- Ble nesten kastet av flyet da jeg sa at det ikke var aktuelt.

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du lurt på hvilke regler som gjelder for barn om bord på flyet?

Første e-post til Dagbladets reiseeksperter denne gang kommer fra en Dagbladleser som synes det er slitsomt å ha barn på fanget når man reiser langt:

- Hvorfor har ikke fly spesielle sitteplasser egnet for små barn? spør hun.

Aldersgrense - Jeg har selv reist mye med våre tre barn fra de var bitte små, og ser utfordringen din, sier Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger.

Reglene er imidlertid slik at alle barn under to år av sikkerhetsmessige årsaker, ikke får lov å sitte i eget seter, forteller han.

- Dette er en internasjonal regel som alle flyselskap håndhever. Hovedårsaken er at setene ombord ikke er utformet slik at et barn under to år sitter slik at de kan sikres forsvarlig med setebeltet, sier han.

I følge Berger, har du har imidlertid anledning til å ha med et barnebilsete ombord som små barn kan sitte i.

For å finne ut hvilke regler som gjelder for slike seter, kan du sjekke flyselskapets hjemmeside.

Liten av vekst Neste spørsmål kommer fra Christina. Hun har ei lita jente på tre år som har Downs syndrom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Etter at hun fylte to år, har vi har det vært en virkelig utfordring å ta fly for henne, forteller Christina i en e-post.

Årsaken til er at flyselskapene krever at barna skal sitte i eget sete etter fylte to år.

- Nå er imidlertid jenta vår er veldig lita av vekst- på størrelse med en ettåring, hun går ikke ennå, og har som de fleste barn med Downs syndrom lav muskeltonus, skriver hun.

Bruke skjønn? Første gang Christina opplevde dette, hadde jenta nettopp fylt to år.

- Vi ble nesten kastet av flyet da jeg sa at det ikke var aktuelt å sette henne i eget sete. Babysele var det heller ikke snakk om at vi fikk på grunn av forsikringer og så videre, forteller hun.

- Til slutt ble vi reddet av en fornuftig flykaptein som ringte til hovedkontoret og fikk dispensasjon til å ta henne med oss på fanget i babysele, skriver hun.

Nå lurer hun på hvordan flyselskapene kan mene at alle toåringer er best sikret i eget sete uten å ta hensyn til spesielle omstendigheter:

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Er det virkelig ikke lov for de kabinansatte å bruke skjønn? spør Christina.

Kapteinens ansvar - De internasjonale reglene for at barn over to år har eget sete er klare, sier Knut Berger.

Forutsetningen er likevel at alle passasjerer skal sikres tilfredsstillende i sitt sete, eller på fanget til en voksen:

- Her er det kapteinen som har det ultimate ansvaret, fortsetter han.

Spesialsele Berger anbefaler også en sikkerhetssele som heter Crelling Harness:

- Dette er en type sele som er spesialdesignet med tanke på handikappede, og er godkjent for bruk hos oss i SAS, sier han og legger til:

- Jeg vet den er brukt på våre spesialflighter med handikappede. Mine kollegaer i kabinen sier den har fungert veldig fint på barn som i utgangspunktet ikke klarer å sitte oppreist selv.

Sikkerhetssoner under vingen Siste e-post er fra Jon Ivar. Han lurer på hvorfor passasjerene må gå utenom vingen når de bruker bakdøra på flyet som utgang:

- Det er jo en omvei, og det er tilsynelatende høyt nok under vingen til at man kan gå der, skriver han.

- Det er nok ikke mange som står i fare for å skalle oppi vingen om de går under den. Omveien dere må ta, er på grunn av sikkerhetssoner som er etablert rundt flyets vinge og motorer, sier Knut Berger.

Fortsetter å gå Ved å lede alle passasjerene samme vei utenom vingen, har flymannskapet kontroll på hvor alle er til en hver tid.

- Jeg tror et frislipp der alle kan gå hvor de vil, kan medføre at noen ville ta flyet i nærmere øyesyn. Og motorene fortsetter ofte å snurre en stund etter de er slått av. Ergo ikke et egnet sted for flyinteresserte, sier han og påpeker:

- Ellers håper jeg fordelen ved å komme tidlig av når man sitter bakerst i flyet, langt oppveier omveien rundt vingen.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.