FORNØYD MED LIVET: - «Elsk
din egen skjebne», heter det. Det har jeg
lært at jeg må for å ha det godt med meg
selv, sier Kristine Hjulstad. Foto: Tor Lindseth
FORNØYD MED LIVET: - «Elsk din egen skjebne», heter det. Det har jeg lært at jeg må for å ha det godt med meg selv, sier Kristine Hjulstad. Foto: Tor LindsethVis mer

Kristine fikk kreft som 16-åring. I dag hjelper hun andre - som lege

Kristine var 16 år og kjempet for livet. Hun overlevde - og er gått fra å være ung ufør til å bli lege.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det pleier å ordne seg for snille jenter, heter det. For Kristine Hjulstad (34) handlet det ikke bare om å være snill, men også sterk og sta. Det ga resultater som forbløffet legene på Radiumhospitalet i Oslo.

18 år etter at underlivskreften holdt på å knekke Kristine, er hun i full jobb som lege.

- Jeg har oppnådd det ingen andre trodde var mulig med min sykdomshistorie, forteller Kristine.

Utfordringene startet da hun gikk siste året på ungdomsskolen i hjembyen Kongsberg. Kristine følte seg slapp, og gikk betydelig ned i vekt. Foreldrene forsto at noe var galt. Det gjorde også legene – uten at de visste hva det var.

- Jeg følte meg kraftløs, men klarte ikke å peke på hva det var. Det var en mistanke om at jeg kunne ha nyrebekkenbetennelse. En ultralydundersøkelse avslørte at jeg hadde svulst i magen. Jeg hadde fått eggstokkreft, 16 år gammel.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn