Kul nok for en ekte biljåle

Lexus CT200h er første hybridbil i feinschmeckerklassen.

MILJØSNOBB: Lexus CT200h tar hybridkonseptet inn i den dyre delen av kompaktklassen. FOTO: Terje Bjørnsen
MILJØSNOBB: Lexus CT200h tar hybridkonseptet inn i den dyre delen av kompaktklassen. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

Lexus lanserer nå sin første bil i kompaktklassen og sprer dermed modellrekken mot mer folkelige prisnivå. Samtidig er forhandlernettverket bygget ut, med representasjon i de viktigste store norske byene.

Den nye Lexus CT200h koster fra ca. 299 000 kroner.

Slik Lexus har utviklet seg, er det ingen overraskelse at CT200h er en hybridbil. Bensinmotor og elektrisk motor jobber sammen med et trinnløst automatgir.

Teknikken kjenner vi fra før: Lexus CT200h har mange tekniske likhetstrekk med Toyota Auris Hybrid, men skal være vesentlig mer raffinert og sportslig.

PENT: Ikke noe å si på utseendet til baksetene. Plassen, derimot... FOTO:Terje Bjørnsen
PENT: Ikke noe å si på utseendet til baksetene. Plassen, derimot... FOTO:Terje Bjørnsen Vis mer

De utvendige dimensjonene er ikke ulike bestselgeren VW Golf, men den småsnobbete Lexus CT200h vil også konkurrere med Audi A3, BMW 1-serie og Alfa Romeo Giulietta.

Kjøreegenskaper: 5 Lexus CT200h er en overraskende gøyal bil å kjøre. Den er ikke sportslig på samme måte som en VW Golf GTD, eller en Alfa Romeo Giulietta, men samtidig kjører den mer inspirert og kontrollert enn sin tekniske slektning Toyota Auris Hybrid.

Vi kjørte Lexus CT200h både på tørr asfalt og relativt glatt snøføre. Den biter godt med forhjulene inn i svingene, og inngir tillit og trygghet hos føreren. På glatt underlag kommer hekken seilende om det går for fort, men blir mykt og effektivt stoppet av ESP-systemet.

En relativt lett motor i front, og drøyt 50 kilo batterier i hekken gjør at vektfordelingen blir jevnere enn i en typisk forhjulsdreven dieselbil. Det sørger for at bilen kjennes godt balansert og ganske morsom også på tørr vei.

Motor: 5 Det er den velkjente hybriddrivlinjen fra Toyota som gjør jobben i Lexus CT200h. 1,8-liters bensinmotor med Atkinson-syklus
og elektrisk motor jobber sammen gjennom en trinnløs automatisk girkasse.

FØRSTEKLASSE: Det er ikke noe å si på materialvalg og kvalitet i førermiljøet. FOTO:Terje Bjørnsen
FØRSTEKLASSE: Det er ikke noe å si på materialvalg og kvalitet i førermiljøet. FOTO:Terje Bjørnsen Vis mer

Og det er lite å utsette på måten de ulike elementene spiller på lag. Du har en sømløs kraftutvikling som styres med gasspedalen. Det fungerer svært bra under de fleste kjøreforhold.

I Lexus CT200h kan du velge mellom tre ulike kjøremodus, Eco, Normal og Power. I Eco-modus demper elektronikken effekten av overivrige gasspedalbevegelser, mens du i Sport har raskere gassrespons. I tillegg blir turtallet holdt høyere, mens styreresponsen, antispinn og stabilitetskontroll blir mer sportslig satt opp av elektronikken.

Ytelser: 4 Bensinmotoren yter 99 hk og 142 Nm, og selv om du har ekstra effekt og dreiemoment med 60 kW og 207 Nm fra den elektriske motoren, er ikke Lexus CT200h noe lyn.

Vår testbil veier 1485 kilo med fører, noe som fort er 100-150 kilo tyngre enn kompaktklassekonkurrenter med normal diesel- eller bensinmotor.

Lexus CT200h gjør unna 60-100 og 80-120 km/t med kickdown på respektable7 og 9 sekunder. Det betyr at bilen kjennes småkvikk.

GOD PÅ SNØ: Vektfordelingen gir Lexus CT200h gøyale veiegenskaper på glatt føre. FOTO: Terje Bjørnsen
GOD PÅ SNØ: Vektfordelingen gir Lexus CT200h gøyale veiegenskaper på glatt føre. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Den henger godt med kompaktbiler med vanlig dieselmotor, men blir hengende etter kraftigere versjoner med to-liters diesel, eller spreke bensinturboer som i Audi A1 1,4 TFSI. Vår bil hadde kun gått 600 km da den ble målt, og vil nok bli raskere med noen tusen kilometer til på telleren.

Eksteriør: 4 Lexus CT200h skiller seg ut fra mengden med sine rette, moderne linjer og skarpe vinkler i karosseriet.

- Den ser litt styggpen ut, sier en forbipasserende og nikker anerkjennende til den brune metallicfargen som nå tydeligvis er i ferd med å bli bilverdens nye motefarge.

Også CT200h har fått LED-kjørelys, heldigvis i form av en ganske harmonisk og ikke altfor jålete rett linje i underkant av hovedlysene.

Interiør: 3 Vi kjørte Lexus CT200h i Luxury utstyrsversjon, og navnet er på ingen måte er feilplassert. Her er det stappfullt av godsaker som virkelig får på plass den rette luksusfølelsen i førermiljøet, og materialkvaliteten er førsteklasses.

Noen stor eller spesielt praktisk bil kan ingen beskylde Lexus CT200h for å være. I forsetene har du det som plommen i egget, men allerede i baksetet er det knapt om plassen for voksne personer. I tillegg trenger du skohorn for å komme på plass; bakdørene er korte og innstigningen trang.

Som i andre hybridmodeller, tar batteripakken sin del av plassen helt bak, og det er ikke all verden som blir igjen til bagasje. Det er snau høyde under rullegardintrekket, og heller ikke lengden er mye å skryte av. Skal du ha med deg litt voluminøse kolli, må en eller begge delene av bakseteryggen felles ned.

Komfort: 4 Utmerkede førerseter sørger for høy komfort- og luksusfølelse i Lexus CT200h. Setene i seg selv støtter godt opp på alle viktige steder, i tillegg har du justeringsmuligheter som gir en nær perfekt sittestilling enten du er 160 eller 190 cm.

Lexus CT200h har som nevnt et ganske sportslig understellsoppsett, og fjæringen er noe stram på små ujevnheter.

Ubehagelig blir det imidlertid aldri, og oppe i fart absorberer den dumper og uregelmessigheter som en større bil. Det er noe hjulstøy på grov asfalt, mens du sjelden hører forstyrrende mye av motor og drivverk.

Sikkerhet: 4 Lexus CT200h har ikke vært testet i EuroNCAPs kollisjonstest. Både Toyota Prius og Toyota Auris har vært gjennom testen, med godt resultat.

Dermed kan man anta at en eventuell senere kollisjonstest av Lexus CT200h vil forløpe i noenlunde samme spor som disse modellene.

Sikkerhetsutstyret for øvrig holder solid standard for klassen, med blant annet kneairbag, åtte airbager totalt og aktive hodestøtter i forsetene.

Pris/utstyr: 4 Lexus CT200h kommer i tre utstyrsversjoner, med ulike grader av standardutstyr. Eco er rimeligst med snaut 300 000 kroner, dernest kommer Comfort til 322 000 kroner og vår toppmodell Luxury til 423 000 kroner. Stiv pris i forhold til biltype og ytelser på Luxury, men du vil neppe savne noe på utstyrsnivået selv i forhold til en enda dyrere luksusbil.

Comfort-utgaven danner basis for en del fornuftige utstyrspakker som gjør at du kan få en elegant utstyrt Lexus CT200h, uten å havne helt i samme prisklasse som Luxury-versjonen.

Prisutviklingen for Lexus CT200h som bruktbil er et usikkerhetsmoment, men vi tror at miljøprofilen vil telle positivt om noen år.

Miljø: 5 I følge EU-normen skal Lexus CT200h ha et forbruk på 0,41 l/mil og et resulterende CO2-utslipp på 94 g/km.

Vår faste testrunde med langt mer realistiske betingelser enn EU-målingene, gir et forbruk på 0,53 l/mil. Det er nesten helt likt med søstermodellen Toyota Auris Hybrid (0,52 l/mil) og helt på nivå med dieselbiler som VW Golf 1,6 TDI eller Toyota Auris 1,4D-4D.

Vi har også kjørt Lexus CT200h i by- og nærkjøringen i Oslo-området. Drøyt 40 mil variert bruk ga et snittforbruk på 0,76 l/mil. Det ligger i samme område som tilsvarende dieselbiler.

Spesielt god samvittighet får du av å kjøre Lexus CT200h i bytrafikk, der start/stoppsystemet fungerer sømløst, og bilen ved lett gassfot går lange strekk på elektrisk kraft alene. Regenerering av energi ved gasslipp eller bremsing gir også forbedret effektivitet.

Les mer Biler som bruker lite drivstoff
Mest bagasje for pengene
Kjørestilen avgjør forbruket
Test Toyota Auris Hybrid

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

HANDLEVOGN: Bagasjerommet er ikke noe for en barnefamilie. Til noen handleposer eller weekendtur for to er det greit. FOTO: Terje Bjørnsen
HANDLEVOGN: Bagasjerommet er ikke noe for en barnefamilie. Til noen handleposer eller weekendtur for to er det greit. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
LUXURY: I toppversjonen Luxury har du det som i en langt dyrere luksusbil. FOTO: Terje Bjørnsen
LUXURY: I toppversjonen Luxury har du det som i en langt dyrere luksusbil. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer