TREGT: Hurtiglading kan ta tre til seks ganger lenger tid på kalde vinterdager, ifølge Norsk Elbilforening. Foto: Jan Blichfeldt
TREGT: Hurtiglading kan ta tre til seks ganger lenger tid på kalde vinterdager, ifølge Norsk Elbilforening. Foto: Jan BlichfeldtVis mer

Kuldesjokk gir ladesjokk. Dette må du gjøre

Lange ladetider og korte rekkevidder. Er elbilen rett og slett ubrukelig om vinteren?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Rekkeviddeangst. Uttrykket er inngrodd blant elbilister, men er kanskje vel så mye brukt av de som ikke har turt å kjøpe seg elbil enda – mest av uvitenhet. Det finnes likevel et uttrykk som er vel så interessant. Ladetid. Spesielt om vinteren, når kulda setter inn.

For med kulda øker ladetiden drastisk. Dette kan også få stor betydning for totaløkonomien, ettersom hurtigladere er priset per minutt, ikke mengde energi.

Når det tar lengre tid å fylle batteriet, blir det tilsvarende dyrere. Hvorfor?

Vedlikeholdsvarme av batteriet

Dagens batteriteknologi er avhengig av streng temperaturkontroll. En parkert elbil bør derfor være tilkoblet strøm når gradestokken krabber under null grader, ifølge produsentene.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn