Kundestorm mot Canal Digital

Føler seg tvunget over på dyrere bredbånd.

FORBANNET: Mange av Canal Digitals bredbåndskunder er forbannet over det de opplever som et kontraktsbrudd fra Canal Digitals side. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN / DAGBLADET
FORBANNET: Mange av Canal Digitals bredbåndskunder er forbannet over det de opplever som et kontraktsbrudd fra Canal Digitals side. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN / DAGBLADETVis mer

(Dagbladet): De siste dagene har Canal Digitals mange internettkunder fått et brev i postkassa. I brevet opplyses det at selskapets abonnementstilbud 1. oktober endres radikalt, slik at kundene nå får bare tre forskjellige abonnement å velge mellom.

I dag kan selskapets bredbåndskunder velge mellom fem ulike abonnement - med nedlastingshastighet på 2, 5, 12, 70 eller 100 Mb/s. Etter omleggingen er alternativene 25, 50 eller 100 Mb/s.

- Dette betyr at de aller fleste kundene nå får betydelig høyere hastighet på sitt bredbånd, uttaler Canal Digitals daglige leder Gisle Pedersen i en pressemelding.

- Løgn Men i stedet for å bli overøst av ovasjoner fra kundene er reaksjonen den stikk motsatte; selskapets Facebook-side og Twitter-konto formelig flommer over av rasende innlegg. Ord som «svindel», «kontraktsbrudd» og «løgn» går igjen, og flere har meldt snarlig opphør av kundeforholdet.

Hovedårsaken er at slett ikke alle får et bedre tilbud med omleggingen; spesielt de som nå har det såkalte Super 70-abonnementet - med 70 Mb/s nedlasting, 10 Mb/s opplasting  - havner i en skvis:

Fordi Canal Digital ikke lenger vil tilby et abonnement med 70 Mb/s, blir nå alle Super 70-kundene plassert på det nye produktet Bredbånd 100 (100 Mb/s). Problemet er at Bredbånd 100 koster 599 kroner - 100 kroner mer enn Super 70.

Skal Super 70-kundene fremdeles betale 499 kroner som i dag, må de velge Bredbånd 50-abonnementet - og dermed gå ned 20 Mb/s i hastighet. Dette får dem til å se rødt, fordi de mener seg tvunget over på enten et saktere eller dyrere abonnement. For svært mange vil dette skje i den løpende kontraktstida for Super 70.

Ifølge Canal Digital selv har de 500 000 bredbåndskunder, 30 000 av disse har Super 70.

- Kan velge annen leverandør Canal Digital er ikke ukjent med kundestormen.

- Vi har forstått at det er en del som reagerer, siden dette også innebærer en prisendring. Alle vil få varsling og informasjon om at de kan endre abonnementet, og velge den hastigheten og prisen som passer dem best innenfor de tre nye produktene. Vi har relansert produktet, og da er det porteføljen som gjelder, sier selskapet markedssjef Torill Silkoset til Dagbladet.

Silkoset framhever den økte nedlastingshastigheten som følge av omleggingen.

- De fleste av våre kunder har hatt en bredbåndshastighet på 2, 5 eller 12 mb/s. De får nå betydelig økt hastighet, sier markedssjefen og peker på at Super 70-kundene nå får 100 Mb/s.

- Hvordan reagerer dere på de mange klagene?

- Vi har tre nye produkter og har ingen planer om å endre på det. Vi gir varsling i henhold til våre retningslinjer.

Silkoset framholder at kunder som fremdeles er misfornøyde, står fritt til å velge et annet bredbåndstilbud.

- Det er andre teknologier kundene kan benytte om de ønsker det, og det bør være mulig å få tilbud fra andre leverandører. Det er viktig å poengtere at det ikke er noen bindingstid, sier Silkoset.

- Uheldig Forbrukerrådet opplyser til Dagbladet at de har fått mange henvendelser om Canal Digitals bredbåndsomlegging.

- Det er uheldig at kundene ikke får fortsette med sitt nåværende abonnement ut kontraktstida, med samme vilkår, sier Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester Finn Myrstad.

Han understreker at Canal Digital ser ut til å handle innenfor sine kundevilkår.

- Ofte kan kontrakter brytes begge veier, av enten leverandør eller kunde. Men kunden er gjerne den svake part, med begrenset valgfrihet, sier Myrstad.

- I praksis tvang Han framholder at det slett ikke alltid er like lett å velge en annen nettleverandør dersom man er misfornøyd med sin nåværende.

- Det er gjerne slik at bredbåndsleverandøren eier nettkabelen inn til en bolig. Dermed begrenses muligheten til fritt å kunne bytte til en annen leverandør, og i praksis blir abonnenten da tvunget til å fortsette kundeforholdet.

Myrstad håper nå Canal Digital vil tilby en løsning til kundene som er rammet.

- Vi håper de kan være mer smidige og legge til rette for at kundene får fortsette med samme vilkår ut kontraktstida. Prinsippet «kunden har alltid rett» skal komme også Canal Digitals kunder til gode, sier han.

• Det må nevnes at de mange kundene som har kundeforhold til Canal Digital gjennom en kollektiv avtale med f.eks. et borettslag, har noe andre betingelser enn de som er skissert her. Se en oversikt over disse vilkårene her.

ETTERLYSER SMIDIGHET: Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad, mener Canal Digital bør la dem som ønsker det, få fortsette med sitt nåværende abonnement ut kontraktstida. Foto: KJELL HÅKON LARSEN / FORBRUKERRÅDET
ETTERLYSER SMIDIGHET: Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad, mener Canal Digital bør la dem som ønsker det, få fortsette med sitt nåværende abonnement ut kontraktstida. Foto: KJELL HÅKON LARSEN / FORBRUKERRÅDET Vis mer