EN TIKKENDE HJERNE: - Selv om en som kunstner er lite produktiv i noen måneder, så jobber fortsatt hodet hele tiden. Jeg skriver lite ned når jeg går alene rundt i verkstedet, men jeg går og kverner. Hvis tanken er god nok, så blir til slutt bildet i hodet også klart nok til at det kan skapes i fysisk form. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.
EN TIKKENDE HJERNE: - Selv om en som kunstner er lite produktiv i noen måneder, så jobber fortsatt hodet hele tiden. Jeg skriver lite ned når jeg går alene rundt i verkstedet, men jeg går og kverner. Hvis tanken er god nok, så blir til slutt bildet i hodet også klart nok til at det kan skapes i fysisk form. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.Vis mer

«Cronquist/Bjørlo/Munch: Hode ved hode»

Kunstner Per Inge Bjørlo (65) brukte én million offentlige kroner uten å avklare det med noen

Angst, lidelse, og en vanskelig oppvekst. At kunstner Per Inge Bjørlo (65) står side om side med Edvard Munch denne vinteren er ikke tilfeldig.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det var midten av 90-tallet, og den da noen og førti år gamle samtidskunstneren Per Inge Bjørlo gikk med nervene utenpå klærne. Han hadde drukket for mye konjakk kvelden før. Hvilket jo ikke hjalp nevneverdig. Men atskillig verre var følgende faktum: Noen måneder tidligere hadde han blitt tildelt oppdraget med å utsmykke langsiderommet på Gardermoen. Nå hadde han brukt én million av offentlighetens kroner – uten å avklare det med noen.

- Utsmykningskomiteen trodde de skulle få se noen forstørrede skisser. Men i mellomtida hadde jeg reist til og fra den nye hovedflyplassen flere ganger for å gjøre meg kjent med byggets karakter og utforming. Deretter hadde jeg rett og slett fått skulpturen laget i Sverige, og her var altså komiteen på vei inn døra for å se det de trodde skulle være tegninger og modeller. Der sto de på verkstedet i sine fine frakker og så på denne merkelige saken midt på gulvet, og ingen av dem sa et ord. «Nå er det kjørt», tenkte jeg, da lederen for komiteen til slutt smilte. «Ja, denne er jeg sikker på at ikke alle kommer til å like, Per Inge. Denne går vi for».

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn