Kutter ut suksessoppskriften fra 1980-tallet

Slik blir nye SAS.

«TRAVEL CLASS AIRLINE: Neste søndag er det over og ut for businesskonseptet på ruter i Europa. Da forsvinner velkjente klasser som economy extra og economy flex, og erstattes av to helt nye klasser: SAS Go og SAS Plus. Foto: SAS
«TRAVEL CLASS AIRLINE: Neste søndag er det over og ut for businesskonseptet på ruter i Europa. Da forsvinner velkjente klasser som economy extra og economy flex, og erstattes av to helt nye klasser: SAS Go og SAS Plus. Foto: SASVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

GARDERMOEN (Dagbladet): En hel flyverden måpte da SAS-boss Janne Carlzon i 1982 lanserte selskapet som «The businessman's airline», med tilhørende businessclass.

Så å si alle flyselskap fulgte etter.

Luftas kafé 31 år seinere har SAS funnet ut at tida er inne til å gå fra businessclass til luftas kafé.

FISK: Dette er en av de nye rettene som tilbys på SAS-flyvninger i Europa; laks kokt i eddikvann. Gratis for passasjerene forrest, mens reisende med billigbilletter kan få kjøpt måltidet for 75 kroner. Foto: EIVIND PEDERSEN
FISK: Dette er en av de nye rettene som tilbys på SAS-flyvninger i Europa; laks kokt i eddikvann. Gratis for passasjerene forrest, mens reisende med billigbilletter kan få kjøpt måltidet for 75 kroner. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Neste søndag er det over og ut for businesskonseptet på ruter i Europa. Da forsvinner velkjente klasser som economy extra og economy flex.

De erstattes av to helt nye klasser: SAS Go og SAS Plus.

Konkurrenten Hos konkurrenten Norwegian blir SAS-omleggingen mottatt med fatning.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen leverer følgende uttalelse:

KJØTT: Roastbeef og potetsalat - gratis på Europa-rutene til SAS Plus-passasjerer, mens økonomipassasjerer må betale 75 kroner. Foto: EIVIND PEDERSEN
KJØTT: Roastbeef og potetsalat - gratis på Europa-rutene til SAS Plus-passasjerer, mens økonomipassasjerer må betale 75 kroner. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- Vi konsentrerer oss om vår egen virksomhet, så får SAS holde på med sitt, sier han.

Billigere Prisnivået reflekterer reduksjonen i servicenivået.

For SAS Plus-billetter er det i gjennomsnitt snakk om 28 prosents reduksjon på norsk innenriks og reiser i Skandinavia, mens prisen for reiser i resten av Europa reduseres med 31 prosent.

Sitter bakerst Go-passasjerene plasseres bak i kabinen og må kjøpe sin mat, mens Plus-passasjerene sitter foran og får gratis mat og drikke, doble bonuspong og kan bruke snarveien i sikkerhetskontrollen.

For å nevne noe.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen avviser likevel at SAS gjeninnfører en variant av det utskjelte Best og Back-systemet som Braathens SAFE prøvde ut på 90-tallet.

Intet teppe - Nei, det blir ikke noe teppe som deler kabinen, sier Johansen.

- Alle Go-passasjerer får samme service som på dagens økonomiklasse. Det betyr bonuspoeng, gratis avis, kaffe/te og frokost, samt ett kolli gratis bagasje, forteller han.

- Det er Plus-passasjerene som får utvidet service, sier informasjonssjefen.

Kvalitet I utgangspunktet skal alle Plus-passasjerer få gratis mat og drikke.

PÅ TOPP: Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS flagger det nye konseptet som lanseres neste søndag. Da forvandles SAS fra å være forretningsmannens flyselskap til å bli luftas kafé. Foto: EIVIND PEDERSEN
PÅ TOPP: Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS flagger det nye konseptet som lanseres neste søndag. Da forvandles SAS fra å være forretningsmannens flyselskap til å bli luftas kafé. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Men på korte innenriksstrekninger byr det på problemer å tilby fullt sortiment.

SAS har skaffet seg nye trillevogner der produktene skal presenteres. Maten er produsert av SAS-eide Gate Gourmet og oppgis å være av «håndlaget kvalitet».

For passasjerer i bakerste kategori vil en sandwich koste en femtilapp, mens appelsinjuice selges for en tier, en ølflaske for 35 kroner og en liten vinskvett koster 55 kroner.

Total endring Produktdirektør Snorre Andersen beskriver det nye konseptet som svært viktig for SAS.

- Vi går fra å være «The businessman's airline» til det vi kaller «Travel class airline», sier nordmannen som har fått ansvaret for omleggingen.

På interkontinentale flyvninger vil SAS ha vanlige passasjerklasser, inkludert businessclass.

Som en buss Andersen påberoper flere forklaringer på hvorfor SAS velger bort businessclass, eller Euroclass som det ble kalt da Janne Carlzon i rakettfart styrte SAS fra underskudd til solid overskudd.

- I 1982 var flyreiser et produkt for de få. Nå er flyreiser blitt en allemannsgreie, sier Andersen.

SMÅGODT: Trafikkonsulent Ida Lundström deler ut smågodt til passasjerene i anledning konseptskiftet. Foto: EIVIND PEDERSEN
SMÅGODT: Trafikkonsulent Ida Lundström deler ut smågodt til passasjerene i anledning konseptskiftet. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- For svært mange er faktisk flyet en buss til og fra jobb. Flere enn man tror flyr faktisk hver dag, forteller han.

Kundenes valg SAS oppgir at det faktisk er kundene selv som på denne måten har ønsket endringer i servicenivået.

- For våre kunder er tid helt avgjørende. Det er entydig tid, tid og tid som betyr mest for valg av flyselskap. Punktligheten betyr mye mer enn servicen om bord, hevder produktdirektøren.

- Det er heller ikke prisen som er det viktigste for våre kunder, selv om prisnivået er viktig. Vår erfaring er at de som flyr mye, velger SAS, sier Andersen.

SJEF: - Dette er framtida for SAS, mener produktdirektør Snorre Andersen - og tar bokstavelig talt kaka! Foto: EIVIND PEDERSEN
SJEF: - Dette er framtida for SAS, mener produktdirektør Snorre Andersen - og tar bokstavelig talt kaka! Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer
NYTT KONSEPT: Informasjonssjef Knut Morten Johansen mener at det nye SAS-konseptet ikke er en variant av Braathens Best og Back, selv om passasjerer på billigbilletter må sitte bakerst i flyet. Foto: EIVIND PEDERSEN
NYTT KONSEPT: Informasjonssjef Knut Morten Johansen mener at det nye SAS-konseptet ikke er en variant av Braathens Best og Back, selv om passasjerer på billigbilletter må sitte bakerst i flyet. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer
SALT: SAS lanserer egne chips - gratis foran og 25 kroner bak. Foto: EIVIND PEDERSEN
SALT: SAS lanserer egne chips - gratis foran og 25 kroner bak. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer