VEILEDNING: Tilsynliglatende helt like, men den ene er uten lading. Hvilken du skal velge, avgjøres av hva slags kjøremønster du har. Foto: Fred Magne Skillebæk og Rune M. Nesheim
VEILEDNING: Tilsynliglatende helt like, men den ene er uten lading. Hvilken du skal velge, avgjøres av hva slags kjøremønster du har. Foto: Fred Magne Skillebæk og Rune M. NesheimVis mer

Ladbar eller vanlig hybrid? Vi har testet begge. Dette bør DU velge

Hyundai Ioniq fås både som hybrid og ladbar hybrid. Vi testet forbruket for å finne ut hvilken du skal velge.

Et langstrakt kombikarosseri er normalt sett ikke noen hit i Norge, men Toyota Prius har solgt bra her hjemme, så Hyundai håper på det samme. At den tilbys med hele tre drivlinjer (ren elektrisk drift og hybrid både med og uten lading) gjorde at den stakk av med prisen Årets bil 2017 hos Dagbladet og Autofil.

Nettopp derfor har vi denne testen. Hyundai er den eneste bilen som tilbyr både hybrid og ladbar av identisk bil. Joda Prius har også begge deler, men de er langt fra like.

Spørsmålet er: Hvilken skal du velge?

Slik kjører den

Dette er en billig bil, noe som til dels merkes på materialkvaliteten på dørsider og på skinnsetene. Støynivået er noe høyere enn forventet fra vind og hjul, og stereoanlegget spiller bare greit nok.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn