ØNSKER FLER: Generalsekretær i Norges Elbilforening, Christina Bu jobber for et bredere nettverk av ladestasjoner i Norge. Foto: Norges Elbilforening
ØNSKER FLER: Generalsekretær i Norges Elbilforening, Christina Bu jobber for et bredere nettverk av ladestasjoner i Norge. Foto: Norges ElbilforeningVis mer

«Ladekrigen» fortsetter, samtidig som antallet elbiler øker

Stadig blir det flere elbiler på norske veier, og med det blir vi også mer avhengige av tilgjengelige ladestasjoner.

De siste årene har økningen i antall vært bemerkelsesverdig, og idag er det omkring 54,160 elbiler i bruk i Norge. Dette skaper organiseringsproblemer.

50 prosent vil ha ladeplikt I en pressemelding fra Norges Elbilforbening, kommer det frem at 50 prosent av de spurte elbilistene ser på ladeplikt som et bedre verktøy for å begrense unødvendig bruk av ladere. Mange elbilister opplever nå at andre benytter seg av ladeplassene som parkeringsplass.

Christina Bu i Norsk Elbilforening forteller at det er store ønsker om flere ladeplasser:
- Det er mangel på ladeplasser, og vi trenger flere. Derfor må de eksisterende utnyttes på best mulig måte.

Kan gå med på å betale
I undersøkelsen «Elbilisten 2015», kommer det frem at 3.831 av de 7.780 spurte også ønsket ladeplikt fremfor betaling for lading. Betaling er likevel ikke helt uaktuelt, da 18 prosent mente betaling er et godt tiltak for å begrense misbruk, mens 20 prosent svarte nei. De resterende 11 prosentene visste ikke.

Les også: Kastes ut av kollektivfeltet.

Les også: Slik vil de vi skal parkere i fremtiden

Elbilparken utvides stadig
Elbilen spres nå godt over land og strand, og kan ikke lenger kun omtales som en typisk bybil. Dette kan en se på hvor nå benytter bilen, og hvor i landet elbilen har flyttet seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra mai 2013 til mai 2015 har antallet elbiler i Norge økt fra 12556, til 58989 biler i 2015. Det tilsvarer en økning på 369.81 prosent.

Populært utenfor storbyen En kan nå se elbiler i de aller fleste områder av landet, noe som er gledelig for enhver som bryr seg om miljøet. Mye av dette kan skyldes naboeffekten mener Petter Haugneland i Norges Elbilforening.

Les også: Ladbare biler utgjør nå en fjerdedel av bilsalget i Norge!

Fortsetter denne utviklingen må vi begynne å se oss om etter et større og bredere nasjonalt ladenettverk, så ikke ladestasjonene benyttes som parkeringsplasser.

Lademulighetene byr på problemer Nå begynner altså elbilen å spre seg ut fra storbyene også. I Elbilisten 2015 kommer det også frem at omkring 80 prosent av elbileierne i hovedsak benytter elbilen til handleturer, fritidsaktiviteter og til og fra arbeid. Bare halvparten av de spurte benytter den i arbeidssammenheng, til og fra skole/barnehage og bare 26 prosent benytter elbilen i feriesammenheng.

- Her er spiller selvsagt rekkevidde en stor rolle. Det er forståelig at mange ønsker å komme seg lengst mulig på kortest mulig tid, og her er det fortsatt mye usikkerhet med tanke på ladestasjoner og tilretteleggingen som kreves med tanke på dette, forklarer Haugneland

Hva mener du? Ville du betalt for ladeplassen utenfor huset for å slippe at andre stjeler den som parkeringsplass? - Kommenter gjerne i kommentarfeltet under!

Se også: Du trodde kanskje det var umulig å drifte med elbil?

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

FOR FÅ LADERE: Mangelen på ladeplasser skaper problemer.  Foto: FORTUM
FOR FÅ LADERE: Mangelen på ladeplasser skaper problemer. Foto: FORTUM Vis mer