RO: På Hvamodden strand i Asker, like ved der Linn Stokke og ektemannen Atle Brynestad bor, faller hun enkelt til ro. Foto: Kristin Svorte
RO: På Hvamodden strand i Asker, like ved der Linn Stokke og ektemannen Atle Brynestad bor, faller hun enkelt til ro. Foto: Kristin SvorteVis mer

Lær deg å stresse ned

Det startet med nysgjerrighet. Nå kan ikke Linn Stokke (50) tenke seg et liv uten mindfulness.

(Dagbladet God torsdag):
Det er ferietid, men går tankene likevel til bekymringer for hva som har skjedd og kan skje, ikke på å være tilstede her og nå?

Mindfulness kan være løsningen.

Nederst i artikkelen gir fire eksperter enkle råd for mer ro.

- Mindfulness er en selvutviklingsmetode gjennom bevisstgjøring. Sagt enkelt handler mindfulness om å være oppmerksom på sitt indre. Ved noen nokså enkle øvelser kan stress brukes på en positiv måte for å øke livskvaliteten, sier professor Andries Kroese, som i 15 år har holdt kurs om metoden.

20 år med mindfulness
Linn Stokke glemmer ikke første gang hun hørte om mindfulness. Hun var kanskje 11 år gammel og leste et sitat av Gandhi: «Den aller største oppdagelsesreisen et menneske gjør i sitt liv, er i sitt eget indre».

- Det var det rareste jeg hadde hørt, sier hun og smiler.

Vi sitter på en benk på Hvamodden strand i Asker, et steinkast unna Linns hjem. Hit kommer hun ofte, om ikke annet for å høre bølgene skvulpe.

Skuespilleren og traumeterapeuten har «alltid» vært interessert i bevissthet og hvordan kontakten med innsiden av kroppen henger sammen med det som skjer utenfor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skulle gå mange år før hun fikk vite at det hadde et navn. Nå har hun drevet med oppmerksomhetstrening i 20 år, og undervist i det i ti.

Vær nærværende
Stadig flere stressa nordmenn får øynene opp for mindfulness, eller på norsk: Oppmerksomt nærvær. Begrepet er hentet fra Buddhismen, og ble på 1970-tallet introdusert som en metode for folk flest, av legen John Kabat-Zinn.

Rune Sagør, daglig leder i Mind og veileder i mindfulness sier:

- Det er inntrykk overalt. Mange vil ha vår oppmerksomhet, som reklame, internett og jobben, og da trenger vi å gjøre noen grep.

Mindfulness har gått fra å være en åndelig søken til å bli en trend.

- Jeg holder kurs for alle typer yrkesgrupper, pasienter og helsepersonell, og de kursene meget ettertraktet, sier Kroese.

FINN TILBAKE: - Jo mer tilstede vi blir, jo mer kjenner vi ubehaget når vi blir stressa. Men det vil også lettere bringe oss tilbake til oss selv, sier Linn. Foto: Kristin Svorte
FINN TILBAKE: - Jo mer tilstede vi blir, jo mer kjenner vi ubehaget når vi blir stressa. Men det vil også lettere bringe oss tilbake til oss selv, sier Linn. Foto: Kristin Svorte Vis mer

Også ved sykehus i Norge tas metoden i bruk stadig mer og oftere.

For to-tre år siden startet Oslo Universitetssykehus med mindfulness i behandling av angstlidelser, tvangslidelser, stressmestring og posttraumatisk stress, sammen med kognitiv adferdsterapi.

Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo har kurs om mindfulness, der målet er bedre livskvalitet i hverdagen.

- På slutten av timer med gruppeterapi har vi spilt en CD om oppmerksomhetsmeditasjon. Det varierer fra person til person hvor stor effekten er. Men for noen er det tydelig at mindfulness hjelper til å redusere stress og spenning, sier psykolog Randi Hersoug ved poliklinikk for angstlidelser, Oslo Universitetssykehus.

Måtte finne tilbake til seg selv
- For meg startet det med nysgjerrighet. For andre kan det kanskje starte med desperasjon etter å finne indre ro, på grunn av stress eller annet. Jeg begynte å meditere daglig, og det har bidratt til mange av veivalgene jeg har gjort, sier Linn.

Hun forteller om en periode i 2003, da livet var veldig utfordrende.

- Jeg følte meg som en spent buestreng innvendig, uten egentlig å vite hvorfor, og forsto at jeg trengte å finne veien tilbake til meg selv. Jeg lærte å gi meg selv omsorg, og å øve på å være tilstede her og nå. Den indre spenningen lettet, og sansene åpnet seg langsomt over tid. Men det viktigste var nok at jeg endelig hadde fått min egen oppmerksomhet. Livet mitt var plutselig blitt livsviktig. Hver dag, sier hun.

I 1988 mistet Linn sin daværende ektemann, Hans Ola Sørlie, i en tragisk bilulykke.

- Det at jeg fra jeg var ganske ung hadde vært oppmerksom på å være tilstede, gjorde at jeg klarte å komme i kontakt med styrken i meg. Vi trenger nærkontakt med oss selv, særlig når livet utfordrer oss. Mange tror meditasjon handler om å komme bort fra livet. Men det hjelper ikke å skyve ting bort, ikke føle på det vonde og distrahere oss selv fra livet. Når du stenger bort det som er ubehagelig, stenger du også bort det som er vidunderlig. Mindfulness setter oss i kontakt med egen kraft og åpner for dyp glede.

Tolerer livet
Det er en økende interesse for mindfulness også i forskningen.

Danske forskere har nylig publisert en metastudie, en sammenfatning av alle verdens forskningsresultater om mindfulness for kreftpasienter. Den viser at mindfulness er en effektiv måte å behandle angst og depresjon blant kreftsyke på.

Resultatet er publisert i tidsskriftet Journal of Consulting and Clinical Psychology. Det er samlet inn data fra over 1400 kreftpasienter.

- Behandlingen halverte antallet deprimerte pasienter, sier psykolog Jacob Piet, som har skrevet en doktogradsavhandling som inngår i studien.

I studien ble det brukt yoga, meditasjonsøvelser og andre psykologiske teknikker for å få tankene vekk fra bekymringer og spekulasjoner.

BRUK SANSENE: - Mindfulness krever at man begynner å sanse litt mer. Det kan alle ha bruk for, sier Linn Stokke. Foto: Kristin Svorte
BRUK SANSENE: - Mindfulness krever at man begynner å sanse litt mer. Det kan alle ha bruk for, sier Linn Stokke. Foto: Kristin Svorte Vis mer

- Yoga i denne sammenhengen er ikke den samme som oftest gjøres på treningssenteret. Det er yoga og oppmerksomhetstrening gjort samtidig, som fokuserer på å tolerere livet som det er, presiserer Piet.

Forskerne er ikke sikre på hvorfor mindfulness er så effektivt. Men Piet har gjort seg noen tanker.

- Selv om yogaøvelsene er svært enkle, kan det dukke opp vanskelige følelser, blant annet rastløshet, tristhet eller irritasjon.

Pasientene skal observere tilstandene med en vennlig og nysgjerrig innstilling, i stedet for å forsøke å flykte fra, undertrykke eller unngå ubehaget de opplever.

- På den måten blir de antagelig flinkere til å tolerere negative følelser og kroppslige tilstander, sier Piet.

En måte å leve på
Yoga er det første Linn Stokke gjør når hun står opp av senga.

- Ofte kan hodet være travelt. De minuttene jeg dedikerer til yoga, er jeg helt tilstede. Når jeg er ferdig, har jeg ikke gjort annet enn å gjøre yoga. Hvis jeg begynner å tenke på noe annet, som «hva skal jeg lage til middag i dag?», legger jeg merke til det og går tilbake igjen til å bare være med pusten her og nå. Jeg kan våkne og være opprørt over noe, men etter en time med yoga er jeg fullstendig rolig. Energien og tilstedeværelsen er jeg veldig takknemlig for, sier hun.

For Linn er enhver situasjon en mulighet for mindfulness, det er ikke nødvendig å sitte på en pute eller gjøre yoga.

- Mindfulness er en måte å leve på. Dypest sett handler det ikke om hvordan eller hva du gjør, men hvilken bevissthet du gjør det med, forklarer hun.

Hva mindfulness innebærer er mer kjent i dag enn tidligere, noe Linn synes er «fantastisk flott».

- Jeg har nok vært litt rar, i noens øyne. Det har ikke vært så vanlig å drive med det jeg gjør.

Det hender Linn snakker med barna sine om mindfulness. Men det viktigste for henne er ikke å snakke om det.

- Jo mer det leves i hverdagen, jo mer har man sagt. Men jeg sier ofte til dattera mi at det er viktig å være orientert om det som faktisk skjer rundt henne og inne i henne, for eksempel når hun er ute. Det er mindfulness i praksis og har nok bidratt til at vi begge har følt oss tryggere.

Daglige øvelser
Det finnes en rekke kurs, bøker og CD-er og videoer om mindfulness-teknikker.

BEVISSTHET: Skuespilleren og traumeterapeuten har «alltid» vært interessert i hvordan kontakten med innsiden av kroppen henger sammen med det som skjer utenfor. Foto: Kristin Svorte
BEVISSTHET: Skuespilleren og traumeterapeuten har «alltid» vært interessert i hvordan kontakten med innsiden av kroppen henger sammen med det som skjer utenfor. Foto: Kristin Svorte Vis mer

Ifølge Andries Kroese kan alle gjøre mindfulnessøvelser på egenhånd, men kurs kan være en kilde til inspirasjon og veiledning. Piet er av en annen oppfatning.

- For å lære mindfulness, enten du er frisk eller har en sykdom, bør du gå til en velutdannet underviser. Det å forbedre evnen til å være bevisst nærværende er ikke noe som kommer av seg selv, mener han.

- Mindfulness er enkelt, men ikke lett. Øvelse gjør imidlertid mester, akkurat som i all annen trening kommer resultatene med mengden, sier Kroese.

Han anbefaler å gjøre øvelser i 15 til 20 minutter per dag, tiden kan deles i flere små økter. Etter fire til fem uker vil du kunne merke effekt.

- Deretter må du fortsette med å gjøre øvelsene til en del av din hverdag. Selv kom jeg på jobb en halvtime før hver eneste dag da jeg jobbet som kirurg.

Denne artikkelen sto først på trykk i Dagbladets magasin God torsdag 5.7.12. Mer fra God torsdag finner du her.