BROKKOLISALAT: Fru Timians brokkolisalat med blant annet gresk yoghurt og druer. Foto: Fru TIMIAN
BROKKOLISALAT: Fru Timians brokkolisalat med blant annet gresk yoghurt og druer. Foto: Fru TIMIANVis mer

Lag en lekker 17. mai-frokost

Mye kan lages klart kvelden før.

17. mai er dagen hvor du virkelig kan legge litt ekstra innsats i frokosten. Enten du spiser hjemme med familien, eller om du skal ta med noen deilige retter til et felles koldtbord.

FRU TIMIAN: Den kjente matbloggeren deler sine beste tips til 17.mai-frokosten. Foto: PRIVAT
FRU TIMIAN: Den kjente matbloggeren deler sine beste tips til 17.mai-frokosten. Foto: PRIVAT Vis mer

- Eggerøre eller kokte egg, varme rundstykker, spekemat, røykalaks, potetsalat og salat hører absolutt med på nasjonaldagen, sier Anita Stokke Blomvik, som driver bloggen Kvardagsmat.

Anbefaler pai Om hun blir bedt bort på nasjonaldagen ville hun tatt med nystekte, eltefrie rundstykker og en pai med skinke og ruccola.

ROASTBIFF:Rosa og velsmakende roastbiff. Mange blir veldig glade om du husker den og remuladen 17.mai. Foto: FRU TIMIAN
ROASTBIFF:Rosa og velsmakende roastbiff. Mange blir veldig glade om du husker den og remuladen 17.mai. Foto: FRU TIMIAN Vis mer

- Rundstykkene er så enkle å forberede om morgenen at det fint kan gjøres mens vi kler på oss, mens paien ville jeg laget og stekt dagen før og tatt med i kald versjon. Pai er supert til et frokost eller lunsjbord.

POPULÆRT:  En pai på bordet slår aldri feil. Stek den gjerne dagen før og server den kald. Foto: KVARDAGSMAT
POPULÆRT: En pai på bordet slår aldri feil. Stek den gjerne dagen før og server den kald. Foto: KVARDAGSMAT Vis mer

Salater gjør seg også godt til koldtbordet. Les fem gode oppskrifter her.

Stokke Blomvik mener at det er viktig å legge seg litt i selen også når det kommer til pyntingen.

RUNDSTYKKER:  Eltefrie, fristende og veldig gode. Foto: KVARDAGSMAT
RUNDSTYKKER: Eltefrie, fristende og veldig gode. Foto: KVARDAGSMAT Vis mer

- En god 17.mai-frokost er bord dekket med fint servise, gjerne hvit duk og servietter. Norske flagg eller farger må være med og mye godt å spise. For vår del starter barnetoget så tidlig at det er mer vanlig å lage til en sen frokost som går over i lunsj. For på en 17.mai-frokost må man ha god tid!

Les også om hvordan du får det beste resultatet med asparges.

Pynter med flaggets farger Også Marit Røttingsnes Westlie, kjent som matblogger Fru Timian, bruker mye tid på å gjøre klart frokostbordet til nasjonaldagen.

- Hvis du pynter med hvitveis, blåveis og røde servietter har alle flaggets farger. I tillegg er det fint å pynte matfatene. Jeg pleier å hente inn friske urter fra drivhuset og kjøpe inn ekstra god jus. Det er hyggelig å stase det litt opp når det er fest.

To gode retter hun anbefaler å ha på bordet på 17. mai er en rosa roastbiff og en brokkolisalat.

- Om du lager roastbiff kan du gjerne steke kjøttet dagen før servering. Også brokkolisalaten kan lages dagen i forveien.

Etter 17. mai går det kjapt mot sommer. Her er mer deilig sommermat.