RIBBEFETT:  Etter mye god mat i jula, er det på tide å komme tilbake til hverdagen og treningen. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet
RIBBEFETT: Etter mye god mat i jula, er det på tide å komme tilbake til hverdagen og treningen. Foto: Melisa Fajkovic / DagbladetVis mer

Lagt på deg noen ekstra kilo i jula?

Her er ekspertenes råd til hvordan du kvitter deg med juleflesket.

-Det er utrolig lett å la maten bli den viktigste kosen i jula, og da kommer kiloene snikende på, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog i Bama.

-Vi spiser tradisjonelt nokså fett i juleuka. Og som kjent begynner denne uka for mange allerede i oktober, når julemarsipanen kommer i butikken. Det er juletallerkener, julepølse, ribbestykker, lutefisk med ribbefett, kaker og konfekt. Svært mye av julestemningen springer ut fra fellesskapet rundt maten. Samtidig er det mange som gruer seg til å skulle si nei til alt det gode, enten det skyldes et ønske om å passe vekta, eller om det er andre helsehensyn å ta. Men om du gjør bevisste valg, kan du kose deg med god samvittighet, sier hun.

Lavere forbrenning Når mange legger på seg i jula, skyldes det en kombinasjonen av mat, drikke, fysisk aktivitet - og faktisk også dagslys, mener Arsky.

- Med mørketid skjer det noe hormonelt i kroppen. Så lenge det er mørkt, vil kroppen vår ha lavere forbrenning, selv om vi er våkne og gjør vår daglige dont. Dette kan også være en medvirkende årsak til at vi lettere legger på oss på denne tida, sier hun.

Også i drikke er det mye god mat, og kalorier i fleng.

Kondisjon: Kondisjonstrening er viktig når du skal bli kvitt ribbefettet. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet
Kondisjon: Kondisjonstrening er viktig når du skal bli kvitt ribbefettet. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet Vis mer

- Øl, vin og sprit inneholder kalorier fra to kilder: alkohol og sukker. Det kan bli mange anledninger der det skal skåles, så velg riktig og unngå mange kalorier, råder Arsky.

Ute av rutinene Jula er unntakstilstand, men kiloene forsvinner gjerne lett igjen, mener Jeanette Roede, informasjonssjef i Grete Roede AS.

-Mange føler seg «forspist» og ute av form etter jula. Ikke bare har jula vært fylt av mat og drikke, godterier og snacks, men mange opplever at hele desember, og til dels også november, har vært en unntakstilstand med mange festligheter. Ikke bare har det blitt litt for mange «gode anledninger», men mange har også kommet ut av rutinene med regelmessige måltider og fysisk aktivitet. Dette gir seg jo gjerne utslag på vekta, sier hun.

Heldigvis kan disse kiloene oftest lett forsvinne igjen, med rett og slett innføre hverdagen igjen.

Treningstudio: Apparatene på treningstudio er en fin måte å trene styrke på.  Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet
Treningstudio: Apparatene på treningstudio er en fin måte å trene styrke på. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet Vis mer

- Begynn med å innføre de regelmessige måltidene igjen, med tre hovedmåltider og to til tre ekstra måltider. Begynn å bevege deg, og om formen kjennes dårligere enn den var, så ikke mist motet. Start der du er og ikke press hardere enn det du synes er greit - du kommer raskt opp på nivået du var, sier Roede.

Mer muskler Et sunnere kosthold bør alltid kombineres med økt aktivitet, mener Jill Jahrmann, fagadministrativ førstekonsulent innen fitness ved Norges Idrettshøgskole. Når du skal redusere kroppsfettet er det mest å hente ved å trene kondisjon, fastslår hun.

- Kaloriforbruket er mye høyere ved en økt kondisjonstrening enn ved en økt styrketrening. Og jo bedre form du er i, desto høyere kaloriforbruk ved hver økt, sier Jahrmann.

Men ikke glem styrketreninga når du er på slanker'n.

Styrke: Ikke glem å trene styrke når du skal bli kvitt julekiloene. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet
Styrke: Ikke glem å trene styrke når du skal bli kvitt julekiloene. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet Vis mer

-Styrketrening har vist seg som helt uvurderlig komponent i treningen når du går ned i vekt, for å beholde muskelmassen slik at det du taper faktisk er fett. Om du slanker av deg muskler ender du med lavere forbrenning enn før, og går enda lettere opp i vekt, sier hun.