TVUNGET NED: Dette flyet fra Air France skulle til Boston, men ble i 2006 beordret til å lande på Bangor flyplass da det ble oppdaget at en person med samme navn som en potensiell terrorist befant seg om bord. Foto: AP / NTB Scanpix
TVUNGET NED: Dette flyet fra Air France skulle til Boston, men ble i 2006 beordret til å lande på Bangor flyplass da det ble oppdaget at en person med samme navn som en potensiell terrorist befant seg om bord. Foto: AP / NTB ScanpixVis mer

Lander du her har du gjerne vært i trøbbel

1170 ekstraordinære landinger på 12 år.

Hørt om Bangor flyplass i den amerikanske delstaten Maine?

Ikke? Kanskje like greit, og enda greiere om du slipper å stifte bekjentskap med den i framtida også.

Denne flyplassen på nordøstkysten av USA er nemlig verdens travleste - på nødlandinger, eller kontrollerte sikkerhetslandinger som flyselskapene helst kaller det, skriver The Telegraph.

Beliggenheten helt oppe i det nord-østre hjørnet av USA er årsaken. Flyplassen ligger «perfekt» til for fly som krysser Atlanteren vestover på vei til USA.

1170 landinger

Siden 2005 har flyplassen tatt seg av 1170 ikke planlagte landinger av rutefly som skulle et helt annet sted i USA.

22 ganger har det vært sikkerhetsrelaterte landinger, hele 709 ganger har fly vært nødt til å gå ned på Bangor på grunn av lite drivstoff igjen på tanken, 254 ganger har værforholdene vært årsak og 90 ganger har fly fått lande på grunn av syke passasjerer om bord.

Men - 90 av landingene har vært forårsaket av tekniske problemer på flyene.

Bakkemannskapet på Bangor Airport er trolig det beste drillede i hele verden. De må til stadighet i aksjon.

- Noen ganger får vi melding direkte fra fly mens de er i luften, andre ganger er det luftfartsmyndighetene som varsler oss, sier flyplassdirektør Tony Caruso til The Telegraph.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Da iverksetter vi prosedyrene våre og varsler alle instanser, som myndigheter, politi, brannmannskap, ambulanser, helsepersonell. Alle blir satt i beredskap. Vi kan i enkelte tilfeller ha så lite tid på oss som 20 minutter fra varsling til landing, sier Caruso

Tidligere militærbase

Som tidligere militær flyplass med en rullebane på hele 3,5 kilometer, er Bangor spesielt godt rustet til å ta seg av fly som har problemer.

MÅTTE SNU: Cat Stevens, som skiftet navn til Yusuf Islam, ble i 2004 satt av flyet i Bangor da han sto på USAs liste over personer med forbud mot å fly. Han ble sendt tilbake til London, hvor han hadde entret flyet. Foto: Reuters / NTB Scanpix
MÅTTE SNU: Cat Stevens, som skiftet navn til Yusuf Islam, ble i 2004 satt av flyet i Bangor da han sto på USAs liste over personer med forbud mot å fly. Han ble sendt tilbake til London, hvor han hadde entret flyet. Foto: Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Men flyplassen har også en rekke faste kunder. I og med beliggenheten er Bangor den første tilgjengelige flyplassen etter å ha krysset Atlanteren, og årlig lander 10 000 fly, mange av dem militære, her for å fylle tankene.

Men det er de ikke planlagte landingene som har gitt flyplassen overskrifter.

Som i 2004, da et fly fra London ble beordret til å lande her fordi det ble oppdaget at Yusuf Islam befant seg om bord. Yusuf Islam er navnet sangeren Cat Stevens tok etter at han konverterte til islam og havnet på amerikanernes liste over personer som ble nektet å fly.

Etter å ha blitt satt av på flyplassen i Bangor, ble Stevens returnert til London.

Det hender også at Bangor blir brukt til å sette av krakilske passasjerer som har fått i seg litt vel mye av spriten om bord og både Harrison Ford og Clint Eastwood har vært her som følge av tekniske problemer på flyene de var med.

Flyplassjef Tony Caruso, som har hatt jobben siden 1996, husker derimot en stormfull dag i 2007 best.

- Hele østkysten av USA var rammet av uvær, det var tornadoer i området. Både New York, Boston og Philadelphia måtte stenge. Da kom alle til oss, vi hadde over tusen mannskaper på jobb og hadde så mange fly her at det knapt var plass, sier han.

- Men vi klarte det. Vi har et godt system her, og vi får hele tiden testet at det fungerer, sier flyplassdirektøren.

ETTERFORSKES: 13. februar skulle skuespiller og pilotentusiast, Harrison Ford, lande på John Wayne-flyplassen i Orange County i California. I stedet for å lande på rullebanen, gikk han for taksebanen. Ford etterforskes nå for regelbruddet, som kunne endt i katastrofe. Video: John Wayne airport / CNN Vis mer