NYE REGLER: Fra 19. januar blir det regler rundt førerkortet. Blant annet gjelder det legekontrollen eldre bilførere må innom. Foto: John T. Pedersen
NYE REGLER: Fra 19. januar blir det regler rundt førerkortet. Blant annet gjelder det legekontrollen eldre bilførere må innom. Foto: John T. PedersenVis mer

«LAPPEN» blir rene hinderløypa

Skal du ta lappen, er du over 70 eller vil bli yrkessjåfør? Les her!

(Dagbladet): Fra og med 19. januar neste år trår EUs førerkortdirektiv i kraft i Norge. De nye førerkortreglene omfatter høyere aldersgrenser på flere typer førerkort, og forlenget kjøring uten helseattest for eldre.

- Målet er å få en ensartet førerkortpraksis i hele Europa, slik at førerkortene blir gjenkjennbare. I dag finnes det 130 forskjellige typer førerkort i Europa, og noen har ikke gode nok sikkerhetselementer, sier Jan Edvard Isachsen, seksjonssjef i Vegdirektoratet til Dagbladet.

- Det er viktig å understreke at de som allerede har et førerkort ikke vil miste noen rettigheter. Vi er forplikta til å implementere direktivene gjennom EUS-avtalen. Direktivet vil tre i kraft i hele Europa, sier han videre.

Utvidet kjøretid for eldre Først i 2033 må alle europeiske førere ha de nye førerkortene, som vil være gyldig i 15 år av gangen før bilde og signatur må byttes fysisk ut. Det vil ikke være påkrevd noen prøve ved utskiftningen.

Dagens førere vil ikke bli pålagt å bytte ut sine på en stund ennå.

Med dagens regler gjelder førerkortet til føreren er 100 år gammel. Dette innbefatter i midlertid at føreren har med gyldig legeattest etter fylte 70 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det skjer veldig lite for den jevne bilfører, bortsett fra de som er over 70 år. Aldersgrensen for krav om legeundersøkelse vil heves til 75 år, og det er folk glad for. Den lille legeattesten, som har vært vanlig ved siden av førerkortet etter fylte 70 år, vil falle bort. Heretter må man, etter å ha vært hos legen, til en av Staten vegvesen sine trafikkstasjoner for å fornøye førerkortet, sier Isachsen.

Kvart million innehavere Legeattesten, som hittil også er brukt etter fylte 70 år ved kjøring av moped, motorsykkel, traktor og snøscooter, har hatt gyldighet på ett til fem år av gangen.

Heretter vil personer over 75 år måtte bytte ut førerkortet fysisk hvert år dersom de får ett års legeattester.

- Det er klart det blir en ekstrautgift. Det er en kvart million førerkortinnehavere over 75 år, men hvor mange av disse som reelt kjører, vet vi ikke, sier Isachsen.

NY ALDERSGRENSE: Grensen for å ta førerkort på tung motorsykkel heves fra 21 til 24 år. Foto; Espen Stensrud.
NY ALDERSGRENSE: Grensen for å ta førerkort på tung motorsykkel heves fra 21 til 24 år. Foto; Espen Stensrud. Vis mer

For bilførere som er 75 år den 19. januar, vil dagens legeattest være gyldig så lenge attesten varer. De mellom mellom 70 og 75 trenger ikke fornye den før 75-årsdagen sjøl om den har gått ut.

Høyner aldersgrensene Aldersgrensa for å ta førerkortet på tung motorsykkel er i dag 21 år. Med det nye regelverket vil personer som ønsker å ta førerkortet for første gang være fylt 24 år.

En ny førerkortklasse for mellomtung motorsykkel vil også bli innført, og få en aldersgrense på 18 år.

- Den nye aldersgrensen på tung motorsykkel er begrunnet med trafikksikkerhet. Men dersom en fører har hatt førerkort på den nye mellomtunge klassen i to år fra fylte 18 år, vil den kunne få førerkort på tung motorsykkel ved et kurs på sju timer, sier Isachsen.

- De som har gjennomført deler eller hele tungmotorsykkelkurset, men ikke har bestått førerprøven vil bli godskrevet timene. Opplæringen er ikke bortkastet, sier han.

Alderskravet for å ta førerkort på lastebil og vogntog vil bli forhøyet med tre år, fra 18 år i dag - til 21 år fra 19. januar. Buss til 24 år.

- Er man yngre enn det, må man ta yrkesskjåførutdanning for å få slike førerkort.

Trekke tyngre tilhenger Med dagens regler kan ikke bilførere med førerkort i klasse B trekke tilhenger med tillatt totaltvekt over 750 kilo når samlet vekt på bil og tilhenger er inntil 3500 kilo. De nye reglene åpner imidlertid opp for å kjøre med en tyngre tilhenger.

Med sju timers opplæring på traffikkskole, utenførerprøve, kan en fører kjøre bil og henger med en samlet vekt fra 3501 og 4250.

- Den nye regelen vil gagne førere som frakter for eksempel hest og båt, sier Isachsen. 

NYTT FØRERKORT:  Jan Edvard Isachsen, seksjonssjef i Vegdirektoratet, informerer om de nye reglene. Foto: Vegvesenet
NYTT FØRERKORT: Jan Edvard Isachsen, seksjonssjef i Vegdirektoratet, informerer om de nye reglene. Foto: Vegvesenet Vis mer

Bak på førerkortet vil da kode 96 bli plassert på linjen for klasse B.

Dersom en bilfører velger å ikke ta den nye prøven, vil den fortsatt kunne kjøre bil og henger opptil 3500 kilo.

Over disse reglene står uansett bilens egne vektgrenser, som er beskrevet i bilens vognkort.  Aktuell tilhengervekt kan ikke overskrive begrensningene i vognkortet.

Statens vegvesen har en egen tilhengerkalkulator for utregning av dette. De nye reglene vil først fungere i kalenderen etter 19. januar.