SPRER FRYKT: Også den sivile luftfarten reagerer på Kim Jung-uns missil-opskytinger. Flere selskaper har nå endret korridorene de bruker, og flyr rundt Nord-Korea og Japanhavet, i stedet for over. Foto: NTB Scanpix
SPRER FRYKT: Også den sivile luftfarten reagerer på Kim Jung-uns missil-opskytinger. Flere selskaper har nå endret korridorene de bruker, og flyr rundt Nord-Korea og Japanhavet, i stedet for over. Foto: NTB ScanpixVis mer

Singapore Airlines

Legger om flyruter. Frykter Kims missiler

Unngår nordkoreansk luftterritorium.

Singapore Airlines har annonsert at de legger om ruta mellom Seoul til Los Angeles, melder Insider Travel og flere andre medier.

Selskapet velger heretter å ta en omvei rundt Nord-Korea, i stedet for å krysse nordkoreansk luftrom og Japan-havet som de har gjort tidligere.

Årsaken er de gjentatte rakettoppskytingene regimet i Nord-Korea har gjennomført. Flere av missilene Kim Jong-un og hans regime har stått bak, har gått gjennom japansk luftrom, og landet i havet. Piloter på Singapore Airlines skal ha rapportert å ha sett raketter med egne øyne fra cockpit.

Det samme har piloter i både Cathay Pacific og Korean Air rapportert, ifølge CNN Money.

Bekreftes av USA

Fredag 29. november skal pilotene på Cathay Pacifics rute CX893 fra San Francisco til Hong Kong ha vært vitne til noe de antok var en nordkoreansk ballistisk missil på vei inn i jorda atmosfære.

Rett etter det den nordkoreanske propagandamaskinen karakteriserte som en vellykket missil-test, bekreftet Jeff Davis, talsmann for det amerikanske forsvarsdepartementet, at raketten «trolig fløy gjennom luftrom hyppig brukt av kommersielle passasjerfly».

Singapore Airlines skal ha endret sin rute allerede i sommer, og i august i år gjorde KLM og Air France det samme etter en annen utskyting utført av nordkoreanerne.

Har plikt til å advare

FNs internasjonale organisasjon for sivil luftfart, ICAO, sier i en uttalelse at enhver nasjon har et ansvar for å advare mot mulige trusler mot sikkerheten til sivile fly som opererer i vedkommende lands luftrom. Sørkoreanske myndigheter har opplyst at naboene i nord regelmessig har unnlatt å komme med slike advarsler i forkant av deres missil-oppskytinger.

Det understrekes dog at sjansen for at et sivilt fly skal bli truffet av en rakett, er ekstremt lav.

- Sjansen for at det skal skje en tilfeldig kollisjon mellom et fly og en rakett er vel om lag en til en milliard, sier flysikkerhetseksperten David Soucie til CNN.