FLERE KLAGER: Vi klager stadig mer på bilutleiefirmaene. Selskapene på bildet har ingen forbindelse til artikkelen. Foto: BERIT KEILEN/ SCANPIX
FLERE KLAGER: Vi klager stadig mer på bilutleiefirmaene. Selskapene på bildet har ingen forbindelse til artikkelen. Foto: BERIT KEILEN/ SCANPIXVis mer

Leiebil og flytransport på klagetoppen i Europa

32 522 klager kom inn i fjor. Mange fikk medhold.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Vi reiser mer, forbruker flere tjenester og klager stadig mer. Det gir forbrukerne mer makt, mener det europeiske klageorganet ECC.

ECC-nettverket behandlet i fjor mer enn 80 000 henvendelser fra borgere i EU/EØS i 2013. Dette er en økning på 11 % sammenlignet med året før.

ECC-nettverket er et europeisk nettverk som gir europeiske forbrukere råd i grensekryssende problemer, for eksempel ved reise til andre land eller netthandel.

Gratis hjelp Nettverket finnes i alle EUs medlemsland, pluss Norge og Island, og hjelper forbrukerne gratis. Nettverket omfatter i alt 30 land.

Blant de 80 272 henvendelsene fra forbrukerne i fjor, behandlet ECC 32 522 klager, en økning på 9 prosent fra året før.

Råd og veiledning fra ECC-nettverket bidro til en positiv løsning for mer enn to tredjedeler av sakene.

Bil på klagetoppen Rundt en tredjedel av sakene dreide seg om transportsektoren.

Nesten hver femte sak handler om flytransport (18,3 %), men det området som øker mest, er klager på bilutleie.

Langtfra alle kunder opplever at de får det de forventer.

ECC oppgir ikke konkrete detaljer om hva vi klager på.  Innleggene på nettsiden til organisasjonen carrentalconsumers.com vitner om at lista er lang.

KLAGER: Opp mot hver femte klage fra europeiske forbrukere handler om flybransjen. Flyet på bildet har ikke noe å gjøre med innholdet i artikkelen. Foto: DAGBLADET
KLAGER: Opp mot hver femte klage fra europeiske forbrukere handler om flybransjen. Flyet på bildet har ikke noe å gjøre med innholdet i artikkelen. Foto: DAGBLADET Vis mer

Feil biltype, feil pris, biler som ikke er på plass til avtalt tid, dårlig service og ansatte som ikke dukker opp med bilen.

Disse situasjonene bidrar til frustrasjon hos mange.

Mangelfull levering De andre sektorene som topper klagestatistikken, er relatert til husholdningsgjenstander, problemer knyttet til billetter for sport- og kulturarrangementer, samt ferieklubb/timeshare.

Rundt 15 % av problemene dreier seg om mangelfull levering av varer og tjenester, rundt 12 % om mangler ved varen eller tjenesten.

- Ved å hjelpe forbrukere på tvers av landegrensene gir ECC-nettverket et verdifullt bidrag til det indre markedet. Resultatene av ECCs arbeid er bevis på at finansieringen fra kommisjonens «Consumer Programme» hjelper dem som trenger det mest, EUs forbrukere og de hederlige og innovative selskapene, sier Neven Mimica, EU-kommissær for forbrukerpolitikk i en pressemelding.