FÅR VONDT: Leif Nybakke er tidligere hjerteoperert og trodde han skulle få dekket bruken av det nye kolesterolsenkende middelet. Nå må han klare seg uten medisiner. Kolesterolet er fortsatt høyt, men både statiner og de godkjente alternativene gir kraftige bivirkninger. Foto: Christian Roth Christensen
FÅR VONDT: Leif Nybakke er tidligere hjerteoperert og trodde han skulle få dekket bruken av det nye kolesterolsenkende middelet. Nå må han klare seg uten medisiner. Kolesterolet er fortsatt høyt, men både statiner og de godkjente alternativene gir kraftige bivirkninger. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Leif (66) har høyt kolesterol, men får ikke medisinen

- Jeg gir meg ikke før alt er prøvd ut, sier Leif Nybakke.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Leif Nybakke (66) har høyt kolesterol, men han tåler ikke kolesterolsenkende statiner. Selv om Nybakke er tidligere hjertesyk, har gjennomgått en bypassoperasjon og både moren og broren fikk hjerteinfarkt i ung alder, får han ikke dekket medisinene han trenger for å senke kolesterolet.

- Hvis det er så farlig med høyt kolesterol som legene sier, burde jeg fått medisinen jeg trenger. Det er mange som er yngre enn meg som heller ikke tåler statiner. Det kan ikke være samfunnsøkonomisk å la disse bli hjertesyke, sier Leif Nybakke når Dagbladet møter ham.

Høyt kolesterol • Kolesterol er fettstoffer (lipider) i blodet. Kolesterolet måles i HDL- («det gode») og LDL- kolesterol («det dårlige»). • Høyt LDL-kolesterol øker risiko for hjerte- karsykdom. • I dag behandles et totalkolesterol over fem mmol/l, etter en totalvurdering av andre risikofaktorer. • Det er ønskelig at totalkolesterolet er under 4,5 mmol/l, LDL-kolesterolet er under 2,5 mmol/l og HDLkolesterolet er over 1 mmol/l. Kilde: NORSK HELSEINFORMATIKK OG LHL

Gjelder mange

530 000 nordmenn bruker kolesterolsenkende midler, hovedsakelig statiner, viser tall fra Reseptregisteret. Muskelsmerter og kramper er den vanligste bivirkningen. Mellom fem og 20 prosent av pasientene har så kraftige bivirkninger, at de ikke kan gå på statiner.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn