Lekre Giulietta nummer fire i Årets bil

Disse åtte kom til finalen.

NÅDDE NESTEN TOPPEN: Den vakre italieneren Alfa Romeo Giulietta ble nummer fire i kåringen av Årets bil 2011. Foto: AP /FRANCOIS MORI
NÅDDE NESTEN TOPPEN: Den vakre italieneren Alfa Romeo Giulietta ble nummer fire i kåringen av Årets bil 2011. Foto: AP /FRANCOIS MORIVis mer

(Dagbladet): I finalerunden av årets kåring satt juryen igjen med elleve biler.

Tre av disse, Citroën DS3, Alfa Romeo Giulietta og Saab 9-5, var direkte kvalifisert da de toppet leseravstemningen.

De resterende 27 modellene i konkurransen ble så vurdert ut fra kriterier som utslipp, forbruk, teknologi, sikkerhet, pris og kostnader. De åtte bilene som skåret høyest på disse punktene ble med i finalerunden.

4. VAKKER ITALIENER: Alfa Romeo Giulietta er den peneste bilen i kompaktklassen. De ulike motorutgavene gir konkurransedyktige priser. 
Alle foto: SVEINUNG U. YSTAD
4. VAKKER ITALIENER: Alfa Romeo Giulietta er den peneste bilen i kompaktklassen. De ulike motorutgavene gir konkurransedyktige priser. Alle foto: SVEINUNG U. YSTAD Vis mer

Juryen valgte Volvo V60/S60 til Årets bil 2011, mens Citroën DS3 var lesernes favoritt.

Her er en nærmere presentasjon av de åtte bilene som ikke nådde opp til de tre øverste plasseringene.

4. plass Alfa Romeo Giulietta
Giulietta har design som skiller den fra mengden og kjøreegenskaper som gjør deg glad. I tillegg har Alfa Romeo nå fått en sterk importør, og det betyr sitt for kjøpssikkerheten. Den lekreste bilen i Golf-klassen koster fra 290 000 kroner.

5. plass Audi A1
Den beste jålesmåbilen på markedet, med Audis velpolerte kvalitetsfølelse og image på plass i fullt monn.

A1 er en småbil du kan utstyre som en stor luksusbil. Mager basisutrustning er et minus.

5. HELT SPESIELL: Design var viktig da Audi konstruerte sin status-småbil A1. Utstyr og kjøreegenskaper skiller den også fra vanlige småbiler.
5. HELT SPESIELL: Design var viktig da Audi konstruerte sin status-småbil A1. Utstyr og kjøreegenskaper skiller den også fra vanlige småbiler. Vis mer

A1 koster fra 187 700 kroner.

6. plass BMW 5-serie
Den nye 5-serien har BMWs sportslige DNA i behold, men er samtidig blitt en komfortabel og luksuriøs bil.

I Norge er det «billigversjonen» 520d med 163 hk som gjelder, men det holder godt.

Pris fra 462 600 kroner som sedan. Det finnes mye ekstrautstyr, men det koster.

7. plass Citroën DS3
En fransk storsjarmør som sikter seg spesielt inn mot kvinner.

6. SUVERENE KJØREEGENSKAPER: BMW 5-serie er en bil mange drømmer om. Med god grunn.
6. SUVERENE KJØREEGENSKAPER: BMW 5-serie er en bil mange drømmer om. Med god grunn. Vis mer

DS3 skal gi noe ekstra når det gjelder design og løsninger, og juryen mener småbilen innfrir. Mer plass enn «luksus-småbilene» Audi A1 og Mini.

Pris fra 191 900 kroner.

8. plass Ford C-Max/Grand C-Max
Splitter ny, kompakt familievenn i to versjoner. C-Max er en høybygd femseter, et godt alternativ til kompakte stasjonsvogner.

Grand C-Max har større hekk og kommer også i en utgave med sju seter. Grand C-Max har store skyvedører.

7. SPESIELL NOK: DS er legendariske bokstaver fra Citroën. DS3 tar opp arven med særegne former og løsninger, uten å bli sær.
7. SPESIELL NOK: DS er legendariske bokstaver fra Citroën. DS3 tar opp arven med særegne former og løsninger, uten å bli sær. Vis mer

Pris fra henholdsvis 265 600 og 289 500 kroner.

9. plass Peugeot 5008
Fransk familiebil med inntil sju seter. Denne finnes det allerede mange av på norske veier. Det er det gode grunner til — praktiske seteløsninger, god komfort, gode utstyrspakker til rimelige priser og den mest elegante designen blant de kompakte MPV-ene (flerbruksbilene).

Pris fra 294 900 kroner.

10. plass Saab 9-5
Saabs etterlengtede nyhet er stor, hele 501 cm lang. Designen er spesiell, både inn- og utvendig. Med 160-hesters dieselmotor er den rask og gjerrig. Saab er dessuten et av de få merkene med bioetanol-tilpasset motor. 9—5 kommer som stasjonsvogn sommeren 2011.

Pris fra 449 000 kroner som sedan.

11. plass VW Passat
Nye Passat lanseres i Norge i disse dager. En helt ny front er det som skiller den mest fra forgjengeren. Resten vil en Passat-eier kjenne seg igjen i. Enormt spekter fra rimelig og gjerrig (1,6 TDI fra under 300 000 kroner) til firehjulsdrift, automatgir, sterk motor og masse utstyr. En sannsynlig bestselger i 2011.

8. LILLEBROR: Den minste Ford C-Max har sportslig stil og litt ekstra høyde. Sjuseteren Grand C-Max har rommelig hekk og skyvedører.
8. LILLEBROR: Den minste Ford C-Max har sportslig stil og litt ekstra høyde. Sjuseteren Grand C-Max har rommelig hekk og skyvedører. Vis mer
9. ROMSLIG: Peugeot 5008 oppfyller mange krav til en super familiebil. Plass og seteløsninger kombinert med gode priser er noen av dem.
9. ROMSLIG: Peugeot 5008 oppfyller mange krav til en super familiebil. Plass og seteløsninger kombinert med gode priser er noen av dem. Vis mer
10. KOMMER SOM STASJONSVOGN: Den nye Saab 9-5 er en svensk kjempe, men finnes foreløpig bare som sedan.
10. KOMMER SOM STASJONSVOGN: Den nye Saab 9-5 er en svensk kjempe, men finnes foreløpig bare som sedan. Vis mer
11. FOLKEFAVORITT: Denne bilen vil du se mye til i åra som kommer. Den nye VW Passat skilles lett fra forgjengeren ved fronten.
11. FOLKEFAVORITT: Denne bilen vil du se mye til i åra som kommer. Den nye VW Passat skilles lett fra forgjengeren ved fronten. Vis mer