FORNØYD: Lena Söderblom har gått på 5:2-dietten i et halvt år. - Jeg lever et sunnere liv nå, og trener flere ganger i uka. Jeg kommer til å fortsette med 5:2 så lenge jeg merker at den gjør nytte, sier hun til Dagbladet. Foto: JENS L'ESTRADE / NTB SCANPIX
FORNØYD: Lena Söderblom har gått på 5:2-dietten i et halvt år. - Jeg lever et sunnere liv nå, og trener flere ganger i uka. Jeg kommer til å fortsette med 5:2 så lenge jeg merker at den gjør nytte, sier hun til Dagbladet. Foto: JENS L'ESTRADE / NTB SCANPIXVis mer

Lena spiser hva hun vil i fem dager - faster i to

Har gått ned 12,5 kilo etter at hun begynte på 5:2 - her er alt du må vite om dietten.

(Dagbladet): - Jeg begynte på 5:2-dietten 8. juli i fjor. Jeg kunne fortsatt spise is og jordbær eller et kakestykke de fleste dagene. For hver uke på 5:2, har søtsuget blitt mindre, sier Lena Söderblom (44) til Dagbladet.

SLIK GJENNOMFØRER DU 5:2-DIETTEN Dette er 5:2: Dietten går ut på å «faste» to valgfrie dager i uken. Normalt spres fastedagene ut i uken slik at du ikke må faste to dager på rad. De resterende dagene skal du ha et normalt matinntak, ikke «ta igjen» for dagene du har spist mindre. På fastedagene skal du ikke innta mer enn 800 kilokalorier, men det vanligste er 500 kilokalorier om dagen for kvinner og 600 kilokalorier for menn.Slik faster du: - Skal du faste, kan du gå på dietter med måltidserstattere pluss grønnsaker, eller du kan komponere en diett med mat som inneholder mye fiber fra grønnsaker, frukt og fullkorn, og protein fra fisk, kylling, egg, magre meieriprodukter, bønner og linser. I tillegg er det viktig med rikelig vann eller annen ikke energiholdig drikke, omtrent to liter per dag, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus.Helsegevinstene: Effekten av fasting på menneskekroppen er forsket lite på, men 5:2 påstås å være bedre enn andre fordi den lurer kroppen. Hvis du senker kaloriinntaket over lengre tid, vil kroppen komme i sparebluss. . Det sies at med 5:2 rekker ikke kroppen å starte sparebluss, slik at man går ned i vekt. Ikke for alle: Svensen påpeker at personer som er under medisinsk behandling, har eller har hatt alvorlig sykdom, skal ikke faste uten avtale med legen sin. Andre som ikke bør faste er gravide og ammende, barn og ungdom i vekst, personer med spiseforstyrrelser, personer som ønsker å bli sterkere og som trener for å oppnå resultater.Kilder: Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Professor Jøran Hjelmesæth, leder på Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, «Short-term modified alternate-day fasting: a novel dietary strategy for weight loss and cardioprotection in obese adults» av Krista A Varady, Surabhi Bhutani, Emily C. Church og Monica C. Klempel

Førskolelæreren bor i Årsunda i Sverige med mann og tre barn, og hadde mål om å gå ned 14 kilo da hun begynte på dietten.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn