BOM STOPP: Slik gikk det da denne plastsnekka gikk rett på et umerket undervannsskjær i Beltevika ved Flekkerøya utenfor Kristiansand. Heldigvis slapp både båt og mannskap med skrekken. Dette skjæret kan være ett av de 100 undervannsskjærene som nå kan få en advarende stake. Foto: EIVIND PEDERSEN
BOM STOPP: Slik gikk det da denne plastsnekka gikk rett på et umerket undervannsskjær i Beltevika ved Flekkerøya utenfor Kristiansand. Heldigvis slapp både båt og mannskap med skrekken. Dette skjæret kan være ett av de 100 undervannsskjærene som nå kan få en advarende stake. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

Leter etter Norges farligste undervannsskjær

Du kan sørge for at det blir merket med en stake.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Vet du hvor Norges farligste skjær ligger?

Nå kan du sørge for at det blir merket med en stake.

I båtkretser snakkes det om to typer båtfolk: De som har grunnstøtt; og de som skal grunnstøte.

Båtføreren på bildet ante fred og ingen fare - men plutselig sto han dønn fast på et undervannsskjær i Beltevika på Flekkerøy utenfor Kristiansand.

Heldigvis gikk det greit med både båt og mannskap.

Uten merking Hendelsen viser hvor viktig det er at lumske skjær blir merket. Tro det eller ei, det finnes cirka 35 000 umerkede undervannsskjær langs norskekysten.

I august starter derfor merkingen av Norges 100 farligste skjær.

Småbåtfolket og kystbefolkningen blir bedt om å bistå med lokalkunnskap.

På en nettsida merkskjaeret.no kan du de neste to månedene zoome deg inn på kartet og beskrive hvor du mener at det bør komme opp en stake.

Pengesluk Det er Norges største stiftelse, Gjensidigestiftelsen, som i samarbeid med Kystverket står bak prosjektet.

Noe av årsaken er at grunnstøtinger koster utrolig mye penger for forsikringsselskapene.

I løpet av fjorårets drømmesommer ble det totalt registrert 8700 skadesaker og utbetalt erstatninger på 406 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skadeomfanget økte med nesten 40 prosent i sammenliknet med året før.

Personskader De materielle skadene er ille nok, men i tillegg skjer det årlig drøyt 250 båtulykker med personskader. Mellom fem og ti personer mister livet i disse ulykkene.

Merkeaksjonen starter samtidig med at «Sjøen for alle»-messa åpner på Lillestrøm.

Også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er engasjert i prosjektet.

For å markere starten på aksjonen skal ministeren onsdag være med en redningsskøyte for å ta i øyesyn noen farlige grunner i Oslofjorden.

Elektronikk Skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta «Horn Flyer» beskriver de farlige skjærene slik:

- I 30 knops fart har de elektroniske instrumentene en forsinkelse på cirka 20 meter i sekundet. I tillegg kommer de mange umerkede undervannsskjærene, slik at dette kan føre til farlige situasjoner, sier han.