Lettkledde flyvertinner hjelper hjemløse barn

Seks norske veldedighetsorganisasjoner har søkt på midler fra salg av lettkledde flyvertinner.

VAKRE OG VELDEDIGE: Administrerende direktør i Ryanair, Michael O`Leary med den mye omtalte Cabin Crew Charity Calendar 2010. Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix
VAKRE OG VELDEDIGE: Administrerende direktør i Ryanair, Michael O`Leary med den mye omtalte Cabin Crew Charity Calendar 2010. Foto: Bjørn Sigurdsøn / ScanpixVis mer

|||Flyselskapet Ryanair har fått inn over 400 søknader fra europeiske organisasjoner, som gjerne vil få penger fra lavpris-selskapets bikinikalender for 2011. Av disse er det i følge pressetalsmann Stephen McNamara i Ryanair flere norske organisasjoner.

Selger godt Flyvertinner i bikini selger godt. Det er noe det irske lavprisselskapet har oppdaget for lenge siden. I løpet av de tre seiste årene har flyselskapet fått inn rundt 2,5 millioner kroner ved å hente jentene ned fra luften for så å fotografere dem uten arbeidsantrekket på.

Det har vært et omstridt tema.

Overskuddet fra årets kalender går til veldedighetsorganisasjoner som jobber med hjemmløse og syke barn i Irland og Storbritannia, ifølge Takeoff.dk.

Seks norske organisasjoner Men det er ikke bare britiske organsisajoner som kan søke.

- Ja, la meg se. Vi har totalt 17 skandinaviske veldedighetsorganisasjoner. Av disse er det seks norske som har søkt, sier McNamara til Dagbladet.

Det irske flyselskapet har plukket ut de mest representative jentene for å pryde kalenderens 12 bilder. 800 av selskapets totalt 4 000 ansatte hadde søkt på å bli avfotografert i bikini, toppløse eller helt nakne i kalenderen.

Kalenderen vil bli trykket i 10.000 eksemplarer og solgt på nettet eller på flyvningene.

Solgt til Vatikanet - Det har vært et populært produkt. som selger fra Alaska til Australia. I fjor fikk vi til og med to bestillinger fra Vatikanet, humrer pressetalsmannen.

- Kan du si noe om de norske veldedighetsorganisasjonene som har søkt?

- Nei det kan jeg ikke. Det er ikke en del av avtalen at vi går ut offentlig med hvem som har søkt.

- Hvorfor ikke det?

- Det er en del av avtalen. Det kan være store organisasjoner som ikke ønsker offentlig oppmerksomhet før de eventuelt får tildelt midler, sier McNamara.

Nå sitter selskapets ledelse å plukker ut fra de innsendte kandidatenes søknader. Fra de 400 søknadene er de nå nede i seks kandidater som ligger igjen på finalebordet.

Vinneren vil få 100.000 engelske pund til disposisjon for gode formål, og blir offentliggjort i begynnelsen av november. Kalenderen selges for 10 engelske pund, på internett eller på Ryanairs flygninger.