Lev lenger med nordisk mat

Havre, rug, rotfrukter, fisk og kål gir redusert dødelighet.

NORDISK: Fisk og gulrøtter er blant matvarene som ifølge studien gir lavere dødelighet. Foto: Mette Møller
NORDISK: Fisk og gulrøtter er blant matvarene som ifølge studien gir lavere dødelighet. Foto: Mette MøllerVis mer

I Journal of Nutrition presenterer danske forskerne resultatet av 12 års oppfølging av 50000 middelaldrende dansker. De har sett på effekten av et tradisjonelt nordisk kosthold. Resultatet er en friskmelding.

- Vi har gjennom mange år blitt fortalt at den nordiske kosten er usunn. Men her viser vi at vår tradisjonelle kost faktisk inneholder matvarer som er sunne for oss, sier Anja Olsen, hovedforfatter av studien og forsker ved Kræftens Bekæmpelse til Dagbladet.

De har sett på havregryn, fisk, rotfrukter, rugbrød, kål og frukt som epler og pærer.

PÆRE: Frukt som epler og pærer er sunne elementer i nordisk kost. 
Foto:Jan Inge Haga
PÆRE: Frukt som epler og pærer er sunne elementer i nordisk kost. Foto:Jan Inge Haga Vis mer

Deltakerne ble rangert etter en såkalt nordisk matindeks, hvor de med høyt inntak av alle seks matvaregrupper fikk seks poeng og de med minimale nivåer fikk null.

Lavere dødelighet Personer med fire til seks poeng ble koblet til en markant lavere dødelighet. Disse levde generelt sunnere enn personer i andre enden av skalaen, men selv justert for dette var forskjellen slående.

Menn med høyeste poengsum hadde 36 prosent lavere dødelighet enn menn med null poeng.

For kvinner er forskjellene mindre. Der det å klatre ett poeng ga seks prosent lavere dødelighet blant menn var gevinsten fire prosent hos kvinner.

Forebyggende Funn fra American Dietetic Association, som ligger til grunn for de nye norske kostrådene, forteller noe om hvorfor disse matvarene gir bedre prognoser.

Regelmessig inntak av to porsjoner fet fisk per uke gir redusert risiko for å dø av hjerte- og karsykdom. Frukt, grønnsaker og fullkorn gir redusert risiko for metabolsk syndrom.

- Og havre inneholder betaglukan som reduserer kolesterolnivået. Sammen kan de bidra til forebygging av livsstilssykdommer, sier Ida Synnøve Grini, rådgiver for mat og helse hos Nofima.

Ny nordisk mat Forskningsdirektør Einar Risvik i Nofima jobber som leder i arbeidsgruppa i Ny nordisk mat for å øke stoltheten og bevisstheten rundt den nordiske maten.

- Hvorfor skal vi spise importert mat når vi har utmerkede varer her hjemme? Lever du på det vi kaller ny nordisk mat, i tråd med de nye kostrådene, reduserer du risikoen for en rekke sykdommer som hjerte og kar, ulike krefttyper, overvekt og inflammasjoner, sier Risvik.

KOLESTEROLSENKENDE: Havregrøten inneholder betaglukan som reduserer kolesterolnivået.

Foto: Mette Møller / Dagbladet
KOLESTEROLSENKENDE: Havregrøten inneholder betaglukan som reduserer kolesterolnivået. Foto: Mette Møller / Dagbladet Vis mer

- Dessuten er det for lite mat i verden. Da er det umoralsk å ikke bruke egne varer, sier han.

Dokumentasjon Lege og kostholdsguru Fedon Lindberg har i en årrekke anbefalt kosthold basert på tradisjonell middelhavskost fra Kreta tilpasset nordmenn.

Han mener dagens nordmenn ofte spiser sunnere enn befolkningen ved Middelhavet, som har fjernet seg fra tradisjonene.

- Når det er sagt, vil det ta mange år før man får samme mengde dokumentasjon på det nordiske kostholdets helseeffekter som for den tradisjonelle middelhavskosten. Inntil videre vil jeg derfor fortsatt anbefale den tradisjonelle middelhavskosten og avvente mer forskning på den nordiske, sier Lindberg.

ROTFRUKTER: De som fikk høy poengsum i studien spiste mye av blant annet rotfrukter som gulrøtter. Foto: Aleksander Nordahl
ROTFRUKTER: De som fikk høy poengsum i studien spiste mye av blant annet rotfrukter som gulrøtter. Foto: Aleksander Nordahl Vis mer

Middelhavskosten har typisk et fettinnhold på rundt 45 prosent av daglige energiinntak. Men fettet kommer i hovedsak fra olivenolje og nøtter.

For dagens norske kosthold er fettandelen 32- 33 prosent.

- Et middelhavskosthold betyr mye olivenolje, grønnsaker, belgfrukter, nøtter og frø. Meieriproduktene er syrnet og det er mer fisk og fjærkre enn rødt kjøtt, forklarer Lindberg, som for tida jobber med å sette sammen et kosthold som kombinerer det nordiske med Middelhavets kost.

SUNT ALTERNATIV:  ET kosthold med mye fullkorn fra for eksempel rugbrød gir redusert risiko for metabolsk syndrom. Foto: Mette Møller/Dagbladet.
SUNT ALTERNATIV: ET kosthold med mye fullkorn fra for eksempel rugbrød gir redusert risiko for metabolsk syndrom. Foto: Mette Møller/Dagbladet. Vis mer

- Å velge det beste fra begge verdener er helt klart gunstig. Jeg anbefaler et middelhavskosthold med mer av norsk fisk og skalldyr, mer bær samt å vektlegge rug, bygg og havre mer enn hvete og samtidig unngå finmalt mel i kosten. Og ønsker du olje uten olivensmaken anbefaler jeg rapsolje, sier Lindberg.