ELBIL-EIER: Dag Håkon Baardsen eier en Tesla Roadster, og har i tillegg bestilt seg en Model S. Foto: Geir Svardal
ELBIL-EIER: Dag Håkon Baardsen eier en Tesla Roadster, og har i tillegg bestilt seg en Model S. Foto: Geir SvardalVis mer

Lever den miljøvennlige elbilen egentlig på lånt tid?

Alle vet at «godene» skal bort, men ingen vet når.

Takket være sterke insentiver på pris og bruk har elbilen ekstremt gode kår i Norge. Men hva skjer den dagen disse insentivene forsvinner?

Ingen er i tvil om at den dagen kommer. Spørsmålet er bare når.

Dag Håkon Baardsen er en av dem som for lengst har kastet seg på elbilbølgen. Han eier en Tesla Roadster, som han tre ganger i uka kjører tur-retur Fagernes-Oslo med. 18,5 mil i alt.

Han har også bestilt en Tesla Model S, noe han gjorde allerede i april 2009. Kanskje får han den levert i slutten av dette året, eller i begynnelsen av 2013.

FORUT FOR SIN TID: På slutten av 80-tallet kjørte Frederic Hauge & co. rundt i en ombygget Fiat Panda Larel elbil, og utfordret myndighetene på elbiltemaet. Passasjeren i bilen er Morten Harket. Foto: Bellona
FORUT FOR SIN TID: På slutten av 80-tallet kjørte Frederic Hauge & co. rundt i en ombygget Fiat Panda Larel elbil, og utfordret myndighetene på elbiltemaet. Passasjeren i bilen er Morten Harket. Foto: Bellona Vis mer

Fritak for moms og engangsavgift på pris er årsaken til at Baardsen har tatt seg råd til disse elbilene. Men hvordan kan han ta sjansen på å ha en elbil i bestilling i flere år, når den nærmest over natta kan bli svært mye dyrere?

- Normalt ville jeg aldri ha tatt sjansen på å vente så lenge, men heldigvis har Tesla i kontrakten at man kan kansellere bestillingen og få depositumet tilbakebetalt.

Baardsen er derfor trygg på at han ikke vil sitte med svarteper i forhold til hva han en dag skal betale for sin Model S. Derimot er han redd for at han en dag ikke vil kunne bruke kollektivfeltet fra Sandvika og inn mot Oslo, noe han hver gang sparer rundt 20 minutter på.

- Jeg tror jo at elbilinsentivene forsvinner, en etter en, men neppe de første 2- 3 åra. Fritaket for engangsavgift forsvinner kanskje først, eller muligens anledningen til å kjøre i kollektivfeltet. Blir det for mange elbiler der, kommer nok klagene fra de andre som bruker kollektivfeltet.

Nervøst marked Bilforhandler Ferdinand Motor AS i Bergen har mottatt Baardsens og rundt femti andre bestillinger på Tesla Model S.

Daglig leder Gunnar Sømåen Birkenfeldt mener at den vanlige forbrukeren nøler med å kjøpe og bestille elbil, siden risikoen for at elbilinsentivene forsvinner i løpet av få år ansees som stor.

- Det er helt klart en nervøsitet i markedet i forhold til varigheten av elbilinsentivene. Bare det å få moms på toppen av dagens priser ville gjøre at elbilene havnet i helt andre og langt mer prisfølsomme kategorier. Det er nok bare hardcore elbilinteresserte som bestiller Model S i dag.

Ifølge Birkenfeldt finnes det også aktører som ønsker å satse på elbilsalg, men som vegrer seg på grunn av usikkerheten rundt varigheten av elbilinsentivene.

Regjeringen beroliger Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet ønsker å berolige alle de som er bekymret for et snarlig bortfall av elbilinsentiver.

- Det er ingen grunn til uro, for vi har ingen planer om å endre på et avgiftsregime som tilrettelegger for elbilen.

FORSIKRER: Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet forsikrer at myndighetene ikke har planer om å fjerne elbilinsentivene. Foto: Rune Kongsro
FORSIKRER: Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet forsikrer at myndighetene ikke har planer om å fjerne elbilinsentivene. Foto: Rune Kongsro Vis mer

- Men en eller gang skjer det vel noe?

- En endring kommer, men det vil nok bli en stund til.

- Kan du definere hva en stund er?

- Jeg kan si det sånn at det ikke er aktuelt med avgifter på elbil på noen år, ennå.

- Er det antallet elbiler på veiene som avgjør om og når det kan skje noe?

- Vi har ikke koblet dette til et tall, og det blir uansett noen år til.

- Kan alle insentivene bli fjernet i ett jafs?

- Det kan jeg aldri tenke meg, sier statssekretær Kjetil Lund.

Men Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor lar seg ikke berolige så lett.

- Det er vel så som så med troverdigheten til politikerne i avgiftsspørsmål. Greit nok at regjeringen gir forsikringer, men forbrukeren vi møter påpeker hva som har skjedd med dieselbilene, som først ble mer avgiftsgunstige gjennom CO2-komponenten, men som nå risikerer kjøreforbud enkelte dager. Der føler jo mange at de er blitt lurt.

IKKE BEROLIGET: Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor i Bergen lar seg ikke berolige av politikernes løfter.
IKKE BEROLIGET: Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor i Bergen lar seg ikke berolige av politikernes løfter. Vis mer