TRENINGSGLEDE: - De fleste av gutta er opptatt av å bygge muskulatur og de kaller det dametrening. Men jeg synes det er gøyere å trene til musikk enn alene i studio, sier Odd Gunnar Andersen, som trener på Skullerud Sport Senter. Foto: Siv Johanne Seglem
TRENINGSGLEDE: - De fleste av gutta er opptatt av å bygge muskulatur og de kaller det dametrening. Men jeg synes det er gøyere å trene til musikk enn alene i studio, sier Odd Gunnar Andersen, som trener på Skullerud Sport Senter. Foto: Siv Johanne SeglemVis mer

Lever fire år kortere enn kvinner: Slik kan menn over 50 leve lenger og bedre

Ti tips for menn over 50.

- Da jeg gikk ut av sykehuset, forsto jeg at jeg måtte forandre noe, sier Odd Gunnar Andersen (69).

I 2002 fikk han hjerteproblemer. Andersen måtte operere inn en stent – en av blodårene til hjertet var blitt trang.

Andersen forteller at han var i dårlig form, tykk og beveget seg lite. Grønnsaker var heller ikke noe han brydde seg om. «Det må jo være greit å spise det jeg liker», tenkte han. Men han ble syk av det.

- Hjerteoperasjonen var en øyeåpner for meg, forteller Andersen.

Etter operasjonen meldte han seg inn på et treningssenter. Han var opptatt av at det også skulle være sosialt. Og det var det.

- De ga meg et treningsprogram som la opp til at jeg skulle ned i vekt og styrke kondisjon. Perfekt for det nivået jeg var på, sier han.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn