LINES PARADIS: Line Beate Melseter var utbrent og deprimert etter å ha jobbet iherdig for å være best i alt hjemme i Norge. Nå har hun senket skuldrene, lagt studiene til side og jobber som hotellsjef i Taghazout i Marokko. Der får hun også dyrket lidenskapen sin for surfing. Foto: Tormod Brenna
LINES PARADIS: Line Beate Melseter var utbrent og deprimert etter å ha jobbet iherdig for å være best i alt hjemme i Norge. Nå har hun senket skuldrene, lagt studiene til side og jobber som hotellsjef i Taghazout i Marokko. Der får hun også dyrket lidenskapen sin for surfing. Foto: Tormod BrennaVis mer

Afrika

Line (24) var utbrent topp-bokser. Nå lever hun drømmen som hotellsjef i surfeparadis i Marokko

For noen få år siden gikk den skoleflinke idrettstoppen deprimert og gråtende rundt hjemme i Molde. Nå tar Line bølgen som surfer og hotellsjef i Marokko!

PÅ KONTORET: Line Melsæter i arbeid i hotellresepsjonen på Munga Guesthouse. Foto: Tormod Brenna
PÅ KONTORET: Line Melsæter i arbeid i hotellresepsjonen på Munga Guesthouse. Foto: Tormod Brenna Vis mer

TAGHAZOUT (Dagbladet): I surferbyen Taghazout på den marokkanske kysten har det åpnet et helt spesielt hotell. Der er 24-årige Line Beate Melsæter sjef. Både over hotellet og over seg selv.

Det var på ingen måte gitt at ungjenta fra Molde skulle bli lykkelig hotellsjef med lave skuldre og uformell stil - og i alle fall ikke i Afrika. Hun hadde andre ambisjoner

Line var «flink pike». Og det så det holdt.

- Jeg skulle være perfekt. God i idrett, god på skolen, og selvsagt se bra ut i tillegg, sier hun.

Det var hun også – ganske lenge. Hun ble avbildet i lokalavisa sammen med ei skolevenninne på grunn av alle toppkarakterene sine, hun var oppe på andreplass på rankingen over norske kvinnelige juniorboksere i sin vektklasse.

KJÆRESTER: Line sammen med kollega og kjæresten Hugo. Han er surfer han også, selvfølgelig. Foto: Tormod Brenna
KJÆRESTER: Line sammen med kollega og kjæresten Hugo. Han er surfer han også, selvfølgelig. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Gikk på en smell

Så smalt det.

- Ja, det smalt. Jeg gikk i veggen, sier Line til Dagbladet. Og så ler hun.

Hun gjør ofte det mens vi snakker, ler. Øynene stråler av energi, fregnene danser i det glade ansiktet

For den jenta Dagbladet prater med i Taghazout rett nord for feriestedet Agadir i Marokko er ei helt annen enn den utkjørte ungjenta som strebet etter å være best i alt for noen år siden.

Hotellesjef

UNIKE ROM: Alle rommene på Munga Guesthouse har sin egen stil. Legg bare merken til stigen opp til denne hemsen. Foto: Tormod Brenna
UNIKE ROM: Alle rommene på Munga Guesthouse har sin egen stil. Legg bare merken til stigen opp til denne hemsen. Foto: Tormod Brenna Vis mer

I dag er Line hotellsjef på Munga Guesthouse i surferparadiset Taghazout. Det er et helt fantastisk hotell som det har tatt 14 år å bygge, til tross for at det bare består av 15 gjesterom – foreløpig.

Ekteparet Mounir Bouallaq og Gabriella Matti - han marokkansk og surferglad, hun sveitsisk og interiørarkitekt - står bak. Hotellet er lidenskapen deres, og du finner ikke maken noe sted i hele verden. Gamle lokale materialer, som drivved og dører fra gamle berber-landsbyer, er brukt gjennomgående. Og om ikke dørene passet til døråpningen, ble veggen - og ikke døra – bygget om.

Hvert eneste rom har sin egen stil. Alle detaljer er unike.

Det er forsåvidt hotellsjefen Line også.

For hvordan havnet egentlig ei skoleflink norsk, blond jente som manager for et hotell som dette?

Følte ingen glede

Det kommer vi tilbake til. Først litt mer om Lines reise.

Den har vært spesiell – og Line forteller den gjerne. Fordi hun håper noen kan bli inspirert, og øyne håp uansett hvor meningsløs tilværelsen kan føles selv i et ytre skall av vellykkethet.

GOD MORGEN: Fra et heseblesende liv med studier og toppidrettskarriere hjemme i Norge, har Line Beate Melsæter senket skuldrene og funnet seg selv igjen i Marokko. Hun håper flere unge jenter kan bli inspirert av hennes egen historie. Foto: Tormod Brenna
GOD MORGEN: Fra et heseblesende liv med studier og toppidrettskarriere hjemme i Norge, har Line Beate Melsæter senket skuldrene og funnet seg selv igjen i Marokko. Hun håper flere unge jenter kan bli inspirert av hennes egen historie. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Mange, kanskje særlig jenter, har det på samme måten. Jeg er langt i fra alene med min historie. Men jeg håper jeg kan inspirere andre til å forstå at det nødvendigvis ikke må være slik, sier hun.

Line var vellykket. Hun så godt ut, leverte topp-karakterer og slo seg stadig oppover rankinglistene som bokser. Inntil det sa stopp.

MÅLBEVISST: Lines liv tok en annen - og for henne - bedre vending da alt så tungt og meningsløst ut. Hun håper hennes historie får andre «flinke piker» til å innse at det kan finnes alternativer i livet. Foto: Tormod Brenna
MÅLBEVISST: Lines liv tok en annen - og for henne - bedre vending da alt så tungt og meningsløst ut. Hun håper hennes historie får andre «flinke piker» til å innse at det kan finnes alternativer i livet. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Det var det klassiske «flink pike»-syndromet. Jeg skulle være flink i alt, koste hva det koste ville. Det gikk jo ikke i lengden.

- Jeg husker jeg vant et boksestevne, men klarte ikke å føle noe glede ved det. Energien forsvant, jeg orket ingenting, og skjønte liksom ikke hva meningen var lenger, sier hun fra takterrassen på hotellet.

Seks etasjer under bruser bølgene fra Middelhavet inn over stranda, noen unger spiller fotball og en gjeng surfere ligger og venter på den rette bølgen.

Takker ukjent bussjåfør

- Er det ikke herlig her, sier Line, retter på solbrillene og hilser muntert på en av hotellets kokker som kommer forbi.

- Jeg er så glad for å være her, sier hun. Og gir en buss-sjåfør i Molde mye av æren for nettopp det.

SURFERMILJØ; Taghazout tiltrekker seg surfere fra hele verden. Her er hotellsjef Line i frokostprat med to av dem. Samtalen går mest om bølger og brett. Foto: Tormod Brenna
SURFERMILJØ; Taghazout tiltrekker seg surfere fra hele verden. Her er hotellsjef Line i frokostprat med to av dem. Samtalen går mest om bølger og brett. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Jeg husker det så godt. Det var mens jeg gikk på videregående. Jeg var helt nedkjørt, tom for all energi. Så gikk jeg av bussen, og da sa han bare: «Ha en fin dag, da!»

- Og vet du hva, jeg kjente faktisk at jeg ble glad over at han sa det. Det betydde noe for meg. Jeg kjente at jeg fortsatt var i stand til å føle glede. Og hvorfor skulle jeg ikke gjøre det da, liksom? Der og da forsto jeg at jeg kunne føle meg glad igjen.

Hun oppsøkte skolepsykolog helt frivillig og tok et år på folkehøgskole.

- Det var deilig. Jeg fikk senket skuldrene litt, men bestemte meg for å studere jus og da ble det litt på’n igjen. Masse pugging morgen og kveld, sjelden ut i helgene, bare lesing.

Surfe-ferie

Ei venninne fikk overtalt henne til å bli med på surfe-camp i Portugal. Line søkte likegodt på sommerjobb på campen, som drives av et norsk firma, og fikk det – tre år på rad.

LEVER DRØMMEN: I Marokko får Line både surfet, og skaffet seg verdifull arbeidserfaring. Foto: Tormod Brenna
LEVER DRØMMEN: I Marokko får Line både surfet, og skaffet seg verdifull arbeidserfaring. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Den siste sommeren - jobbet hun i nettopp Taghazout, og trivdes kjembra.

Der ble hun venner med ekteparet som nettopp hadde åpnet sitt eksentriske hotell, og fikk tilbud om å jobbe for dem.

- Jeg sa ja på flekken.

ELSKER JOBBEN: Det blir lange dager, og læringskurven er bratt, innrømmer Line, men hun elsker jobben som hotellsjef i Marokko. Foto: Tormod Brenna
ELSKER JOBBEN: Det blir lange dager, og læringskurven er bratt, innrømmer Line, men hun elsker jobben som hotellsjef i Marokko. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Selvsagt gjorde jeg det. Taghazout er et fantastisk sted. Miljøet og atmosfæren her er unik og jeg driver med noe jeg virkelig liker. Jeg var dessuten ferdig med en bachelor i jus, så det passet bra.

Det hører også med til historien at mens hun jobbet på surfe-campen i Marokko, traff hun også en australsk surfer, Hugo Davenport, som hun likte sånn litt over middels.

Line dro hjem for å sommerjobbe for Tours Norway i Bergen, med jobbkontrakt fra Marokko i lomma. To ganger den sommeren fikk hun besøk av den staute australieren.

- Da skjønte jeg vel at dette kunne være noe, sier hun. I dag bor de sammen som kjærester i en leilighet like ved hotellet de driver sammen.

- Men vi var ikke sammen da jeg sa ja til denne jobben, og jeg hadde tatt den selv uten ham. Men det er nå fint at han er her da. Vi er et bra team, sier Line.

Bratt læringskurve

Taghazout er velkjent for alle surfere, et av stedene i verden som alltid leverer de kule bølgene, et sted alle verdens hard-core surfere reiser til.

BESTEMMER MENYEN: En av Lines oppgaver som hotellsjef er å bestemme menyen. Marokkansk tapas har slått godt an. Foto: Tormod Brenna
BESTEMMER MENYEN: En av Lines oppgaver som hotellsjef er å bestemme menyen. Marokkansk tapas har slått godt an. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Line prøver å få surfet en del selv, men siden hun begynte fast i jobben i høst, har det blitt mest jobbing.

Egentlig skulle hun jobbe som assistent for den daværende hotellsjefen, men han sluttet, og Line fikk sammen med Hugo sjefsansvaret selv.

- Det er lange dager og ei bratt læringskurve. Men kjempemorsomt å lære. Jeg får jo en unik erfaring i det å drive et sted som dette. Vi gjør alt – fra å booke, bestemme meny, føre regnskap, skifte lyspærer og passe på at det er nok dopapir på rommene.

- Jeg har allerede nå begynt å lure på om det kan være noe å drive med i framtida også.

- Hva med disse studiene du var så opptatt av?

- Du, de tenker jeg ikke på lenger. Pappa spør hver gang vi snakkes når jeg kommer hjem for å gjøre meg ferdig med studiene, men han innser nok at det ikke er det som er prioriteten min lenger, sier hun – og ler igjen.

Møter bare respekt

POPULÆR SJEF: - Jeg møter bare respekt, sier Line om å jobbe i det mannsdominerte marokkanske samfunnet. Her sammen med noen av de ansatte på hotellet hun er sjef for. Foto: Tormod Brenna
POPULÆR SJEF: - Jeg møter bare respekt, sier Line om å jobbe i det mannsdominerte marokkanske samfunnet. Her sammen med noen av de ansatte på hotellet hun er sjef for. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Norsk blond jente i en mannsdominert, arabisk kultur?

- Ja, og det går så fint. Jeg har ikke en eneste gang – ikke en eneste – følt at jeg ikke har blitt respektert på grunn av kjønnet mitt. Jeg blir lyttet til, og om jeg vil ha noe gjort, så blir det gjort, sier hun.

Hun tjener ikke stort på jobben, men har – som hun sier – så hun klarer seg.

- Vi bor gratis og kan spise gratis om vi vil. Det er ikke så mye vi trenger her. Bare det å få være her, bo her og og få denne erfaringen – få leve slik jeg ønsker å leve – er mer verdt enn alle pengene i verden, sier hun.

- Og, det er adskillig billigere å leve her enn hjemme.

TRIVES: Line Melsæter savner puddersnøen hjemme i Romdsdal, men ville likevel ikke byttet den ut mot livet hun lever i Marokko. Foto: Tormod Brenna
TRIVES: Line Melsæter savner puddersnøen hjemme i Romdsdal, men ville likevel ikke byttet den ut mot livet hun lever i Marokko. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Er det ikke noe du savner fra Norge?

- Å, jo. Puddersnø! Jeg hørte det var flotte forhold hjemme nå, det savner jeg, snowboard-kjøringa.

SURFERMILJØ: I så og si alle sjappene i Taghazout er det surferutstyr tilgjengelig. Foto: Tormod Brenna
SURFERMILJØ: I så og si alle sjappene i Taghazout er det surferutstyr tilgjengelig. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Og selvsagt savner jeg mamma, pappa og brødrene mine. De har alltid støttet meg og vært der for meg de gangene det var tungt å være meg. Jeg har masse å takke dem for. Men nå kommer heldigvis pappa ned på besøk snart. Det blir fantastisk å få vise ham hvordan jeg lever, og hvor lykkelig jeg føler meg her, sier Line.

- Hvor lenge skal dette eventyret vare?

- Haha, kontrakten min har ikke noen sluttdato og jeg har ingen andre planer enn å være her. Det haster ikke med noe annet. Jeg er ferdig med å strebe, nå gjør jeg det jeg føler for.

- Og foreløpig føler jeg ikke for noe annet enn å bo i Taghazout, drive hotell og surfe på bølgene – og på livet, sier Line.

SURFERPARADIS: Surfere fra hele verden oppsøker bølgene i Taghazout. Foto: Tormod Brenna
SURFERPARADIS: Surfere fra hele verden oppsøker bølgene i Taghazout. Foto: Tormod Brenna Vis mer