Line (28) har dobbel livmor og vagina

Lille Matheo (9 mnd) lå i mammas høyre livmor. Nå ligger det en baby i den venstre. Line Engebakken (28) har dobbel livmor og vagina.

DOBBEL GLEDE: Line er født med dobbel livmor og dobbel vagina. Selv om hun har mindre sjanse for å få barn, er hun er gravid igjen - og denne gangen i den andre livmoren enn den Matheo (9 mnd.) lå i. Foto: Anne Elisabeth Næss
DOBBEL GLEDE: Line er født med dobbel livmor og dobbel vagina. Selv om hun har mindre sjanse for å få barn, er hun er gravid igjen - og denne gangen i den andre livmoren enn den Matheo (9 mnd.) lå i. Foto: Anne Elisabeth Næss Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Da jeg var gravid med Matheo i høyre livmor, fikk jeg vite at det ville være helt umulig å bli gravid i den venstre livmoren. Den var for liten og kunne ikke vokse. Men, vips, så skjedde det, sier Line Engebakken og stryker seg over magen. Nå er hun 17 uker på vei, når magasinet Gravid intervjuer henne.

Likevel følger legene godt med. De vet ikke hvor mye den venstre livmoren tåler, og Line blir fulgt opp med ultralyd hver 14. dag.

Mindre sjanse for å bli gravid Egentlig er lille Matheo et lite mirakel. Går vi noen år tilbake, så verden temmelig annerledes ut for Line og mannen Martin Syversrud.

- Det var først da jeg ble gravid legene oppdaget at jeg hadde dobbel livmor og dobbel vagina, sier hun.

Hun syntes det var godt å få vite, fordi hun alltid hadde følt at det var «noe rart».

Men samtidig fikk hun beskjed om at det var 50 prosent mindre sjanse for å bli gravid. Fordi veggene i livmorene er så skjøre, kan det være vanskelig for egg å feste seg.

Og fordi legene ikke vet hvor mye livmorene kan vokse og hvor mye plass et foster kan få, er det økt risiko for abort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer