SOLSENGIRRITASJON: I en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket, svarer 30 prosent at hotellgjester som holder av solsenger tidlig om morgenen er de mest irriterende blant de andre gjestene. Foto: PAKHNYUSHCHY / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
SOLSENGIRRITASJON: I en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket, svarer 30 prosent at hotellgjester som holder av solsenger tidlig om morgenen er de mest irriterende blant de andre gjestene. Foto: PAKHNYUSHCHY / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

Lite irriterer mer enn at du holder av solsenga tidlig om morgenen

- Spis frokost, så finner du deg ei solseng etterpå.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Har du noen gang stått opp tidlig på sydenferie for å sikre deg den beste solsenga, bare for å oppleve at den allerede er holdt av med et håndkle?

Det er en så irriterende opplevelse for mange, at det topper lista over hva nordmenn irriterer seg mest over hos de andre gjestene på hotellferie utlandet.

I en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket, svarer 30 prosent at denne «holde-av-vanen» er mest irriterende. Like mange irriterer seg over høylytte og skrikende barn.

Kjent problematikk Selv om det ikke har ført til mange skriftlige klager, er «holde av solseng»-problematikken noe PR-ansvarlig i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett, kjenner godt til.

- Ved enkelte hoteller fjerner vi håndklær som ligger i solsengene før klokka ni om morgenen, og det har vi fått positive tilbakemeldinger på, sier hun til Dagbladet.

Begynner først noen å holde av solsenger, forplanter det seg slik at folk kommer tidligere og tidligere, forteller Larsen-Vonstett.

- Det er lov å tenke seg litt om. Spis frokost, så finner du deg ei solseng etterpå. Skal du på utflukt eller noe annet som gjør at du blir lenge borte, da bør du ikke holde av solsenga. Skal du bare til lunsj, er det ok å la handkleet ligge, sier hun.

Solseng-hensyn For å få bukt med solsengproblemet har Star Tour ved flere hoteller skilt som oppfordrer til å vise solseng-hensyn, forteller kommunikasjonsansvarlig i Star Tour, Nora Aspengren.

- Vi har også flere og flere hoteller der hvert rom har dedikerte solsenger, sier hun.

Det handler til sjuende og sist om å vise hensyn, mener Aspengren.

- Gjør det du selv ville foretrukket at andre gjør, sier hun.

FORPLANTER SEG: Begynner først noe å holde av solsenger, forplanter det seg slik at folk kommer tidligere og tidligere, forteller PR-ansvarlig i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett. Foto: PASHIN GEORGIY / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
FORPLANTER SEG: Begynner først noe å holde av solsenger, forplanter det seg slik at folk kommer tidligere og tidligere, forteller PR-ansvarlig i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett. Foto: PASHIN GEORGIY / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer

Larsen-Vonstett har selv fjernet håndklær når det har gått lang tid uten at noen eier har vist seg.

- Eller så kan du gå til personen i håndkleboden eller annet personale, så følger de med og fjerner det for deg, sier hun.

- Lov å flytte seg Når det gjelder å irritere seg over høylytte barn, er det en hårfin balansegang, mener Aspengren.

- Det er en grunn til at vi har voksenhoteller, sier hun.

Da har du barnefrigaranti og slipper at noen tar «bomba» rett ved siden av deg, forteller Aspengren.

Hun tror de som reiser med barn er mer tolerante, og det er lov å si ifra hvis det blir veldig høylytt, men:

- Det er lov å flytte seg. De fleste hoteller har flere soner. Barn er barn, og de skal kose seg de også.

Lov å si ifra Ligger du ved et barnebasseng eller bor på et familiehotell, bør du ha en viss toleranse for at livet leves, mener Larsen-Vonstett i Ving.

- Jeg har tro på dialog. Er det veldig bråkete, går det an å si ifra på hyggelig måte. Det er ikke sikkert foreldrene tenker over det selv, og da får du stort sett hyggelig svar tilbake, sier Larsen-Vonstett.

Også Ving har flere soner ved mange av sine hoteller, noe som gjør at du kan finne roligere områder:

- Også finnes det voksenhotell. Men tenker alle seg om og viser hensyn, da går det bra, sier Larsen-Vonstett, som stort sett opplever at folk er blide på ferie.

Fest, sex og dårlig renhold De tredje mest irriterende for nordmenn i Ticket-undersøkelsen, er festende ungdommer. Totalt 23 prosent sier det er mest irriterende.

Lar du deg derimot rive med av sol, varme og all inclusive med en høylytt hyrdestund på hotellrommet, kan du ta det med ro. Bare 9 prosent av de spurte irriterer seg mest over hotellnaboer som har høylytt sex.

Når det kommer til hva som irriterer nordmenn mest ved selve hotellet, lar hele 60 prosent seg irritere av dårlige renhold på rommet, 43 prosent lar seg irritere av dårlig mat, mens 41 prosent irriterer seg når hotellet ikke lever opp til lovet standard.

DETTE IRRITERER NORDMENN PÅ HOTELL I UTLANDET:
Fem-på-topp andre hotellgjester 1. Hotellgjester som holder av solsenger tidlig på morgenen - 30 prosent
1. Høylytte og skrikende barn - 30 prosent
3. Festende ungdommer - 23 prosent
4. Hotellnaboer som har høylytt sex - 9 prosent
5. Barn og voksne som plasker i bassenget slik at det spruter på dem som soler seg - 6 prosent

Ni-på-topp selve hotellet 1. Dårlig renhold på rommet - 60 prosent
2. Dårlig mat - 43 prosent
3. Når hotellet ikke lever opp til lovet standard - 41 prosent
4. Dårlig lydisolerte hotellrom - 37 prosent
5. Det går ikke an å justere temperaturen (for varmt/kaldt) - 32 prosent
6. WIFI fungerer dårlig - 30 prosent
7. Vanskelig å koble seg opp på WIFI - 15 prosent
8. Lang tid på innsjekking/utsjekking - 13 prosent
9. Lys bak rullegardinene som vekker meg - 6 prosent

BASSENGMORO: Ligger du ved et barnebasseng eller bor på et familiehotell, bør du ha en viss toleranse for at livet leves, mener Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving. Foto: PAVEL L / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
BASSENGMORO: Ligger du ved et barnebasseng eller bor på et familiehotell, bør du ha en viss toleranse for at livet leves, mener Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving. Foto: PAVEL L / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer

Øvrig
• Det er ikke noe som irriterer meg på hotell - 6 prosent
• Jeg bor aldri på hotell utenlands - 3 prosent
• Annet - 3 prosent

Kilde: Respons analyse for reisebyrået Ticket feriereiser