En LØSNING:  I en hektisk hverdag er kanskje morgenen den det beste alternativet til å få trent,  men blir det effektivt nok like etter at du har stått opp? Foto: NTB Scanpix
En LØSNING:  I en hektisk hverdag er kanskje morgenen den det beste alternativet til å få trent, men blir det effektivt nok like etter at du har stått opp? Foto: NTB ScanpixVis mer

Lite tid? Slik trener du effektivt om morgenen

Sjekk ekspertenes tips for hvordan du kan trene best mulig rett etter at du har stått opp.  

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Mange familier er travle etter at arbeidsdagen er over. Barn skal kjøres på trening, det er lekser og så er plutselig er det kveld. Treningen blir utsatt. Da kan morgentimene være et alternativ, men hvor effektivt er det å trene like etter at du har stått opp?

- Fast rutine

Hans Kristian Stadheim er doktorstipendiat innen idrettsfysiologi ved Norges Idrettshøyskole hvor han studerer begrensende faktorer for utholdenhet og tretthetsutvikling. Han sier:

– Slumper du innom treningen så tidlig kan effektiviteten diskuteres. Du er trøtt, kroppen er vant til å spise for så å kjøre til jobb. Men legger du inn trening som fast rutine på samme tidlige tidspunkt, vil kroppen og det fysiologiske systemet etterhvert tilpasse seg og respondere positivt. Du kan få svært gode økter, sier Stadheim.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn