SOLID: Subarus egen dieselmotor har mer enn kraft nok. Foto: HM Arkiv
SOLID: Subarus egen dieselmotor har mer enn kraft nok. Foto: HM ArkivVis mer

Litt gubbete, men få er bedre på drittføre

En av de beste på ordentlig dårlige veiforhold.

Da dagens Subaru Forester kom på markedet i mai 2008, var det en helt annen bil enn forgjengerne.

Den nye modellen var på alle måter en større bil: Større akselavstand, lengre, bredere og høyere karosseri. Dermed ble også den innvendige plassen større. Både i baksete og bagasjerom ble Subaru Forester et fullverdig medlem av familiebilklassen.

Nesten enda viktigere var det som skjedde på motorfronten: Subaru Forester fikk den nyutviklede to-liters boxerdieselen under panseret.

FÅ PROBLEMER: Forrige generasjonen av Forester er en bil som teknisk sett holder seg godt og gir få store problemer. Det er grunn til å tro at det samme gjelder denne generasjonen.  Foto: Egil Nordlien, HM Foto
FÅ PROBLEMER: Forrige generasjonen av Forester er en bil som teknisk sett holder seg godt og gir få store problemer. Det er grunn til å tro at det samme gjelder denne generasjonen. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Subaru er sammen med Porsche det eneste merket som fortsatt lager boxermotorer. Her ligger sylindrene mot hverandre, noe som gir en flat motor med lavt tyngdepunkt i bilen. Dessuten oppnår du vibrasjonsfri gange, siden massekreftene utligner hverandre.

Egen motor Ulempen for Subaru var at man ikke kunne kjøpe seg tilgang til en hvilken som helst dieselmotor, slik noen andre produsenter gjorde, siden bilens grunnkonstruksjon er laget for boxermotor.

Dermed måtte Subaru bygge sin egen dieselmotor fra grunnen av. Og resultatet var det ingen grunn til å skamme seg over. Med 150 hk og et solid dreiemoment på 350 Nm, har den kraft nok.

I tillegg går den lysere, lettere og mer vibrasjonsfritt enn de fleste konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ENKELT: Interiøret er enkelt og ganske spartansk, men ikke like simpelt som i generasjonen før. Hardplasten dominerer, men det fungerer. FOTO: HM Arkiv
ENKELT: Interiøret er enkelt og ganske spartansk, men ikke like simpelt som i generasjonen før. Hardplasten dominerer, men det fungerer. FOTO: HM Arkiv Vis mer

Koblet til en sekstrinns manuell kasse med et kort førstegir, klarer den seg uten reduksjonsgir og kan fortsatt krabbe sakte på dårlig vei og sette i gang med en tung henger på hekken. Slikt er viktig i Forester-verdenen.

Supert firehjulstrekk Mens mange andre konkurrenter har gått over til 4WD-systemer der bilen i hovedsak trekker på forhjulene inntil hjulene spinner, har Subaru Forester fortsatt et system som trekker permanent på alle fire hjul.

Det gjør bilen mer forutsigbar å kjøre på glatt føre, og mer underholdende for den som liker en sladd i ny og ne.

Sammen med den solide bakkeklaringen på 21,5 centimeter er dermed Subaru Forester en av SUV/crossover-modellene som fortsatt klarer ordentlig dårlige veiforhold.

TAR SEG FREM: Subaru Forester fortsatt et system som trekker permanent på alle fire hjul. Det gjør bilen mer forutsigbar å kjøre på glatt føre. Sammen med den solide bakkeklaringen på 21,5 centimeter er dermed Subaru Forester en av SUV/crossover-modellene som fortsatt klarer ordentlig dårlig veiforhold. FOTO: HM Arkiv
TAR SEG FREM: Subaru Forester fortsatt et system som trekker permanent på alle fire hjul. Det gjør bilen mer forutsigbar å kjøre på glatt føre. Sammen med den solide bakkeklaringen på 21,5 centimeter er dermed Subaru Forester en av SUV/crossover-modellene som fortsatt klarer ordentlig dårlig veiforhold. FOTO: HM Arkiv Vis mer

Samtidig er den komfortabel på vanlig vei. Er du ute etter en bruktbil som tar seg fram, er det dermed verdt å sjekke Forester.

Godt utvalg bruktbiler Da vi sjekket markedet for brukte Subaru Forester i oktober 2012, var det et bra utvalg med rundt 130 biler tilgjengelig. Selv om Forester har vært mest populær som dieselversjon (ca. 75 % av bruktbilene har det), finnes det også et brukbart utvalg av bensinmodeller.

Årsaken er at bare bensinmotoren kan leveres med automatgir, noe en del kunder setter stor pris på. Og kombinasjonen av kultivert boxermotor og automatgir tiltaler med høy kjørekomfort.

Årsmodell 2009 er den vanligste for denne utgaven av Subaru Forester. Da finner du flest biler med opptil 100 000 kilometer på telleren. Det er ikke mange Forester som har rukket å komme mye over det foreløpig.

Prisområdet fordeler seg mellom 260 000 - 335 000 kroner, med et godt utvalg biler rundt 300 000 kroner. Vil du ha en nyere Forester, ligger 2010-modellen på ca. 300 000 -360 000 kroner.

Prishopp fra 2011 Det er verdt å merke seg at 2011-modell og nyere har fem år/100 000 km fabrikkgaranti.

Prisene på 2011 er betydelig høyere enn 2010-modell, fra ca. 370 000 til 430 000 kroner, dermed virker det som om markedet har tatt dette innover seg. Uansett kan det brukes som forhandlingskort om du kikker på en 2010-modell.

Det er en relativt enkel jobb å manøvrere seg gjennom utstyrsversjonene av Forester: Classic-versjonen har de viktigste utstyrselementene, mens Premium stiller med stort soltak, navigasjon og elektrisk justerbare skinnseter.

Det finnes også en Comfort innstegsversjon uten takrails og med litt mindre utstyr, men den finnes det svært få av.

Få problemer Foreløpig er det lite våre bruktbilkilder har å melde om mangler på denne generasjonen Subaru Forester. Den norske importøren forteller at det var feil på noen av de første dieselmotorene som kom til landet, men at dette ble ordnet opp i løpet av første modellår.

Ser du på den forrige generasjonen av Forester, er den en bil som teknisk sett holder seg godt og gir få store problemer.

Det er lite trolig at Subaru plutselig skulle gjøre store feil på denne modellen, og spesielt på biler som bare har rukket å bli tre-fire år gamle, og der de aller fleste holder seg godt under 100 000 kilometer.

Da blir det viktig å sjekke historikken, at servicer er fulgt og at eventuelle skader eller reparasjoner er dokumentert utført på fagmessig måte.

På biler som fortsatt er under garanti er det viktig at slikt er gjort ifølge garantivilkårene.

Sjekk hva den har trukket Mange bruker Subaru Forester som trekkvogn.

Og har din utvalgte Forester hengerfeste, kan det være greit å sjekke hva den har trukket.

Dieselversjonen kan dra inntil 2000 kilo med brems, og det er forskjell på å ha trukket tunge lass støtt og stadig mot en lett utleiehenger fire-fem ganger.

Les også:
Bruktbilguide: Honda CR-V
Bruktbilguide: Mitsubishi Outlander
Er du smart, får du luksus-SUV billig
Nesten feilfri brukt-SUV

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.