LITT VINDSTØY: Men ikke noe som er direkte ubehagelig. Foto: Marcus Werner
LITT VINDSTØY: Men ikke noe som er direkte ubehagelig. Foto: Marcus WernerVis mer

Litt kupé, litt kabriolet

911 Targa er det nærmeste du kommer en retro fra Porsche.

DinSide: I 2010 kom nye Porsche 911 på markedet. Tradisjonen tro er det også planlagt en rekke spesialmodeller, og nå har vi testet en av dem, denne gangen nye 911 Targa.

Targa er basert på den ordinære 911, men kommer nå bare med firehjulsdrift. De to modellene som kommer heter derfor 911 Targa 4 og 911 Targa 4S.

Disse deler det aller meste med kupé-modellene Carrera 4 og Carrera 4S, bortsett fra takløsningen. Også baksetene er på plass i Targa-modellene.

LES ALT OM 911 CARRERA HER

Kjente kraftverk I hekken sitter det med andre ord en boxermotor i begge modellene. 3,4-literen på 350 hk sitter i Targa 4, og den etter hvert velkjente 3,8-literen som yter 400 hk, er plassert i Targa 4S -akkurat som i Carrera 4S.

SAMME PROFIL: Nye 911 Targa har samme profil som coupé-versjonen.  Foto: Marcus Werner
SAMME PROFIL: Nye 911 Targa har samme profil som coupé-versjonen. Foto: Marcus Werner Vis mer

I Norge vil disse motorene i så godt som i alle tilfeller være hektet sammen med Porsches egen 7-trinns PDK-automatkasse.

Taklegging Det er rene Transformers på gang når du skal senke eller heve taket. Det tar raske 19 sekunder å legge det ned. Trykk på knappen, og showet er i gang.

Først heves hele bakruta og øvre del av motorlokket vekk fra bilen og bakover. Deretter heves kanvastaket vekk fra over førerstolene, og legges ned der det ble åpning etter bakruta. Til slutt legges bakruta tilbake, og du har fått en Porsche 911 Targa uten tak.

Det er aldri feil å trille rundt en solfylt sommerdag med en åpen 911 Targa, men om det er vind i håret du er ute etter, så har du fortsatt to løsninger. Enten denne nye 911 Targa, eller den ordinære kabrioletversjonen av samme bil.

Porsche forteller at rundt 10 prosent av alle 911 som selges, er en Targa.

DESIGN: Den nye Targaen appellerer til de med interesse for design. Foto: Marcus Werner
DESIGN: Den nye Targaen appellerer til de med interesse for design. Foto: Marcus Werner Vis mer

Det er finske Walmet som lager hele takkonstruksjonen for Porsche. Produksjonen foregår på deres fabrikk i Tyskland, før den pakkes ferdig sammensatt i en trekasse og transporteres videre til produksjonslinjen hos Porsche, der resten av bilen settes sammen.

Ren solskinnshistorie? Et av de mest spennende elementene ved å kappe taket av en bil er å kjenne hvor stiv den er. Normalt blir torsjonsstivheten på en kabriolet naturlig nok langt dårligere enn på en bil med tak.

Vi har tidligere kjørt nye 911 kabriolet, og funnet den høyst akseptabel på dette punktet. Porsche 911 Targa skal ha rundt 10 prosent bedre torsjonsstivhet enn kabrioleten igjen, noe som stemmer overens med våre oppfatninger etter å ha testet begge.

Spørsmålet blir hva du ønsker med tanke på design, for alle utgavene er i høyeste grad en sportsbil med heftige ytelser og gode egenskaper. De mest garvede sportsbilentusiastene vil aldri finne på å kjøpe en kabriolet eller Targa uansett, så kundegruppen befinner seg hos dem som vil ha en herlig sportsbil med heftige ytelser, men som i tillegg ønsker å trille rundt i en godværsracer.

For disse er designen vel så viktig, uten at det gjør altfor store utslag med tanke på ytelsene.

Ønsket og uønsket lyd Vindstøy er et tema det er vanskelig å komme utenom når det gjelder både 911 Cabriolet og 911 Targa. De hvitkledde ingeniører fra Stuttgart hevder at støynivået spesielt fra vind i en Targa er like lavt (eller høyt) som i en 911 Cabriolet.

Det kan så være, men vår erfaring er at kilden til vindstøyen i en Targa sitter nærmere ørene, og således høres bedre.

Det er ikke uvanlig å ha sidevinduene hevet under kjøring uten taket. Det som så skjer, er at det genereres vindstøy i øvre hjørne der sideruta i døra møter Targa-bøylen. Vi opplevde derimot at det hjalp å senke sidevinduene bare noen få centimeter. Dermed forsvant vindstøyen.

Vindstøy er likevel ikke noe problem i verken 911 Targa eller 911 Cabriolet, men den som leter kan altså finne det.

Da er gleden du opplever over å fjerne taket og høre boxermotoren jobbe, langt større. Med Sport-chrono-pakke får du også en knapp merket Sport Plus i midtkonsollen. Trykk inn den, og det er som om hele orkesteret der bak bare jobber med en ting for øyet - å glede ditt øre.

Han er en høyst uvanlig Porsche-samler

Konklusjon Vi har skrevet det aller meste om nye 911 etter hvert som vi har testet modellene. Enkelte av modellene har vi sagt er den beste sportsbilen du kan få for den summen penger bilene koster. Det gjelder spesielt Carrera S, som er den rimeligste nye bilen på markedet som runder 300 km/t, og som i tillegg har et chassis som håndterer det, og som bare går og går.

Targa viderefører flere av disse kvalitetene, men gir noen tilleggselementer til den som vil ha luft i håret, og som interesserer seg for tekniske løsninger, design, og historie.

Hils på 911 DS

Nye 911 Targa kombinerer alt dette, og vi skal ha i minnet at det i stor grad kommer til å være amerikanere som kjøper den. Fåtallet av disse kommer til å bli kjørt så hardt at forskjellen i ytelse mellom en Targa og en Coupé utgjør en forskjell.

For bare så det er sagt, Targa 4S har 400 hk i hekken, den leverer kjøreegenskaper som håndterer det, og det krever sin sjåfør for å utnytte bilen til fulle.

HER FINNER DU ALT OM PORSCHE 911-MODELLENE

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.