FOLKEBILER:  Toyota Avensis og Mitsubishi ASX ligger blant topp fire på salgslistene, men ikke på støynivå. Avensis, målt til 70,6 desibel, mer enn fem desibel over markedets stilleste, Jaguar XJ. Mitsubishi ASX ligger på 70,8 desibel. Foto: KRISTER SØRBØ/HM FOTO
FOLKEBILER: Toyota Avensis og Mitsubishi ASX ligger blant topp fire på salgslistene, men ikke på støynivå. Avensis, målt til 70,6 desibel, mer enn fem desibel over markedets stilleste, Jaguar XJ. Mitsubishi ASX ligger på 70,8 desibel. Foto: KRISTER SØRBØ/HM FOTOVis mer

Livsfarlig hjulstøy

Sjekk hvor mye din bil bråker!

Den knapt hørbare lyden fra bilens dekk gjør deg trøtt og øker ulykkesrisikoen.

Blir du ofte trøtt når du kjører bil, kan hjulstøy være grunnen.

Støynivået i biler varierer veldig.

Hvor mye en bil støyer kommer an på flere faktorer.

Se tabell nederst i saken.

Verstingene De viktigste er blant annet dekkutrustning og isolasjon.

Vi Menn Bil Top Gear gjennomfører lydmålinger i alle bilene som blir testet.

Generelt sett kan man si at de dyrere og mer luksuriøse bilene støyer mindre enn billige biler.

Alle verst er sportsbilene.

- Generelt kan man si at to-tre desibel er en så vidt hørbar forskjell, sier seniorforsker hos SINTEF, Truls T. Gjestland.

 DOSIMETER:  Alle tester gjennomføres med avansert utstyr. Geri Svardal i bladet Vi Menn Top Gears tester her en Aston Martin. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO
DOSIMETER: Alle tester gjennomføres med avansert utstyr. Geri Svardal i bladet Vi Menn Top Gears tester her en Aston Martin. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO Vis mer

Lyd oppfattes forskjellig
- Fem-seks desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens ti desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken, fortsetter han.

Det er ikke bare lydnivået som avgjør hvordan en lyd oppfattes.

Gjestland bruker en sirkelsag og kirkeklokker som eksempel på lyder som kan være like sterke, men oppfattes totalt forskjellig.

Mange av bilene som befinner seg på støytoppen i våre tester, er sportsbiler hvor motorlyden spiller en stor rolle.

Lavfrekvent farligst
Det er imidlertid ikke den hørbare støyen som er det farligste.

Ifølge Gjestland er det den lavfrekvente støyen som gjør deg trøtt.

Disse lydene har en lavere frekvens enn det som er hørbart for mennesker.

- Innholdet av lavfrekvent støy er ofte høyt i biler. Mange sjåførers favorittaktikk når trøttheten siger på, det å åpne vinduet, kan ha en motsatt effekt. Da blir det nemlig mer lavfrekvent støy.

Ingen krav Per i dag er det ingen krav i kjøretøyforskriften som sier noe om innvendig støy i biler.

Fungerende leder ved seksjon for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet, Espen Andersson, tror dette regulerer seg selv på grunnlag av komfort.

 VERSTING:  Når sportsbiler som denne Mazda MX5 ruller av gårde er hjulstøyen som verst. Foto: PETTER HANDELAND
VERSTING: Når sportsbiler som denne Mazda MX5 ruller av gårde er hjulstøyen som verst. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

- Myndighetene er mer opptatt av den utvendige støyen man blir utsatt for langs veien, sier han.

Andersson kjenner heller ikke til at slike krav har blitt vurdert i de internasjonale gruppene som jobber med godkjenningskrav for biler.

Trafikkfarlig
Når det gjelder dekkvalg, er Gjestland i SINTEF klar på at lavprofildekk gir mer utvendig støy, og skaper også mer lyd inne i bilen.

- Det er likevel ikke noen fast forhold mellom innvendig og utvendig støy.

Han referer en finsk studie som viser at lavfrekvente lyder er en spesielt dårlig kombinasjon sammen med alkohol, og øker ulykkesrisikoen kraftig.

Les mer:
Så fort må du kjøre for å miste lappen
Her er fotoboksene som måler gjennomsnittsfart
Slik kommer du fortest fram i køen

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

 MEST OG MINST:  Disse støymålingene er gjennomført i 100 km/t på typisk norsk asfalt og er et snitt av to målinger som er gjort hver sin vei for å kompensere for vindretning. Instrumentet som blir brukt er et avansert dosimeter. Alle bilene i denne oversikten er målt på sommerdekk med originale hjul. Grafikk: DAGBLADET
MEST OG MINST: Disse støymålingene er gjennomført i 100 km/t på typisk norsk asfalt og er et snitt av to målinger som er gjort hver sin vei for å kompensere for vindretning. Instrumentet som blir brukt er et avansert dosimeter. Alle bilene i denne oversikten er målt på sommerdekk med originale hjul. Grafikk: DAGBLADET Vis mer