KOLS-BAKKEN: Irene Bjerke (62) fikk kols for 15 år siden. På Glittreklinikken i Hakadal har hun fått hjelp til å endre livsstil. Foto: Christian Roth Christensen
KOLS-BAKKEN: Irene Bjerke (62) fikk kols for 15 år siden. På Glittreklinikken i Hakadal har hun fått hjelp til å endre livsstil. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Kols

Livsstilsendringene som kan forlenge livet for personer med kols. Slik lever Irene (62) med sykdommen

Nærmere 300 000 personer anslås å ha kols i Norge, mange uten å vite om det. Her er symptomene du må se etter.

Etter mange år med hoste, bronkitter og lungebetennelser finner legen ut at Irene Bjerke (62) har kols.

- Jeg tenkte aldri på at jeg kunne få kols, og hadde knapt hørt om det da lungelegen sa jeg hadde fått det.

- Jeg husker jeg ble skremt, og spurte hva det innebar.

For Irene som har røyket i over 40 år, og rundt 25 røyk om dagen var beskjeden fra legen klar: «Det er helt alfa og omega å slutte å røyke».

- Men det er ikke så enkelt. Den vanen og avhengigheten er ganske tøff å komme ut av, sier Bjerke.

Øker

Ifølge Verdens helseorganisasjon kommer kols til å bli den tredje vanligste dødsårsaken i framtida. Helsedirektoratet antar også at norske kolspasienter vil øke framover, til tross for at stadig færre i samfunnet røyker.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn