Flere tusen: I fjor løp over 20 000 maraton, halvmaraton eller 10-kilometer under Oslo Maraton. Her fra starten på halvmaraton på Rådhusplassen.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Flere tusen: I fjor løp over 20 000 maraton, halvmaraton eller 10-kilometer under Oslo Maraton. Her fra starten på halvmaraton på Rådhusplassen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Treningsprogram for Oslo maraton

Løpe Oslo maraton på under fire timer? Her er trenings-programmet

Seks uker igjen.

Om seks uker samler Oslo Maraton flere tusen løpere. Mens valgene av distanser er flere, har vi konsentrert oss om å gi de beste treningsrådene til kongen av alle distanser, maraton.

Tidligere vinner: John Henry Strupstad er fysioterapeut, tidligere norgesmester på maraton og tidligere vinner av Oslo maraton. Han har også vært VM-løper for Norge på 100km ultraløp i 2016. Foto: Privat Vis mer

John Henry Strupstad, er fysioterapeut, tidligere norgesmester i maraton og tidligere vinner av Oslo maraton. Han sier dette om treningsprogrammet.

«Finpussen»

–Treningsprogrammet passer for de som har et relativt godt treningsgrunnlag, og har løpt i snitt tre ganger per uke de siste månedene. De siste seks ukene før et maraton er på mange måter «finpussen» før den store konkurransedagen, sier Strupstad, og legger til.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn