IKKE BIND DEG: Tidligere verdensmester Ingrid Kristiansen advarer mot å løpe for fort på trening, for da dukker gjerne de høye skuldrene opp.  Foto: Stein J. Bjørge / NTB Scanpox
IKKE BIND DEG: Tidligere verdensmester Ingrid Kristiansen advarer mot å løpe for fort på trening, for da dukker gjerne de høye skuldrene opp. Foto: Stein J. Bjørge / NTB ScanpoxVis mer

Løpeteknikk: Ikke løp for raskt på trening

Ingrid Kristiansen gikk i arm-fella selv.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Har du tenkt over armbruken din når du løper? Det kan være lurt dersom du ønsker å få mest mulig igjen for løpstreningen.

Det finnes like mange måter å løpe på som det finnes mennesker, og de fleste klarer seg utmerket. Men av og til dukker det opp noen som enten slenger med armene løst etter seg, eller skuldrene er så «høye» at man nesten får vondt av å observere vedkommende.

Andre løper med armene i «kors» foran brystet, og mister stabiliteten.

- Ikke bind dere

Tidligere verdensmester Ingrid Kristiansen har lang erfaring med løping og løpeteknikk. Hun har ett klart budskap: Ikke bind dere!

- Det mest vanlige er å løpe intervallene for raskt slik at man binder seg. Da er det lett å legge seg til en uvane. Slapp av i skuldrene og finn den gode flyten, sier Ingrid Kristiansen og fortsetter:

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn