Illustrasjonsfoto: NTB SCANPIX
Illustrasjonsfoto: NTB SCANPIXVis mer

Løpeteknikken som gjør deg raskere - med mindre bruk av krefter

Slik løper du smart.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Alle kan løpe, og alle har sin unike løpestil. Se bare på verdens beste når de løper maraton eller på friidrettsbanen. Her er det utallige løpestiler, men likevel løper de raskere enn de fleste andre.

Hvorfor?

Jo, fordi de løper smart, effektivt og har en sterk løpemuskulatur. Alt dette etter år med terping av teknikk, mye løping og spesifikk styrketrening.

Vi møter langdistanseløper Marte Flatlien. Hun satser for fullt på løping, og har brukt mye tid på teknikktrening. Vi ble med henne på en typisk teknikkøkt, som alle kan klare.

Løpeteknikkens hovedmomenter

Utgangsposisjon

Finn utgangsposisjonen ved å stille deg på forfot, og med spisst kne. Hold blikket fremover. Len deg lett forover og kjenn at du balanserer på forfoten og nesten faller framover. Herfra skal du utnytte tyngdekraften og skape et kontrollert fall. Da øker sjansen for at du lander med foten under kroppen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn