ØKT FARTEN: Progressiv løping kan du starte med for eksempel på slutten av en rolig langtur. Foto: NTB Scanpix / Microstock / Ardijatree
ØKT FARTEN: Progressiv løping kan du starte med for eksempel på slutten av en rolig langtur. Foto: NTB Scanpix / Microstock / ArdijatreeVis mer

Løpingen som gir deg stayerevne og mental styrke

Progressiv løping passer både nybegynnere og de mer erfarne.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Mange av de beste utøverne kjører progressiv trening gjennom hele året. Det øker kondisjonen, styrker stayerevnen og gjør løperne sterkere i hodet.

Progressiv løping blir en slags konkurransetrening, uten at det byr på nerver eller noe mer oppladning enn vanlig.

Veslemøy Hausken Sjöqvist løp lenge mellomdistanse på det norske landslaget. I dag jobber hun som utviklingsansvarlig i Norges Friidrettsforbund og er utdannet fysioterapeut.

Lærer å disponere kreftene

Hun gir oss sine beste progressive tips.

- Jeg har god erfaring med denne treningsformen, og det er noe jeg kan anbefale både til nybegynneren og den mer erfarne. Grunnen til det er at alle som skal løpe langt, bør lære seg å disponere kreftene (styre farten). Å åpne for hardt er den aller vanligste «feilen» en løper gjør.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn