Løs bagasje kan ta livet av deg når du bråbremser

Slik sikrer du feriebilen.

NØYE: Anita Aaserød er nøye med hvordan all bagasjen til ferieturen plasseres. Her med barna Emma (5) og Andreas (4). Foto: GEIR SVARDAL / VI MENN BIL TOP GEAR
NØYE: Anita Aaserød er nøye med hvordan all bagasjen til ferieturen plasseres. Her med barna Emma (5) og Andreas (4). Foto: GEIR SVARDAL / VI MENN BIL TOP GEARVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Lystbetont kjøring gjennom vakre landskap, mot mormor eller hytta eller en barnevennlig campingplass.

Iskrem, solfaktor og kjølebokser med noe godt i. Bilferie kan være ren kos.

Men bilferie er ikke risikofritt.

Ferie på veien innebærer også en risiko for bråbremsing, kollisjoner og bagasje som våkner til liv og i verste fall forvandler seg til dødbringende prosjektiler.

IKKE SPILL: Emma og Andreas må pakke nettbrett og håndholdte spill ned i mammas bag når de skal ut og kjøre. Foto: GEIR SVARDAL / VI MENN BIL TOP GEAR
IKKE SPILL: Emma og Andreas må pakke nettbrett og håndholdte spill ned i mammas bag når de skal ut og kjøre. Foto: GEIR SVARDAL / VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

Derfor er det viktig å pakke bagasjen på en sikker måte, slik at den ikke blir en trussel mot bilens passasjerer ved en eventuell ulykke med bråstans.

Handleposer nederst Familien Aaserød er blant de stadig flere som er oppmerksomme på hvordan en stasjonsvogn bør pakkes. Det skal selvsagt være gitter mellom bagasjerom og kupé. Og så skal de tunge tingene sikres best mulig.

Noe Anita Aaserød er vant til, siden hun titt og ofte kjører rundt med bagasjerommet fullt av flasker i forbindelse med jobben hos Bache-Gabrielsen-importøren.

- Jeg er alltid nøye med hvordan jeg laster bagasje, og særlig handleposer. De legges langt nede i bagasjerommet; aldri øverst.

Inne i kupéen er Aaserød enda mer bevisst på hva som er lagret hvor. Håndholdte spill og drikkeflasker har barna på fire og fem år totalforbud mot å bruke. Små barnehender har ingen sjanse til å holde på disse hvis det smeller eller bråbremses.

Trine Staff er seniorrådgiver trafikksikkerhet i Statens vegvesen, og har lang erfaring med å forske på sikring av last i bil, og mulige konsekvenser av dårlig sikring.

Ti meters høyde Hun har en tommelfingerregel når det gjelder sikring av last.

FORSKER: Trafikkforsker og rådgiver Trine Staff pakker bagasjen slik den skal pakkes. Er det ikke stort nok bagasjerom, kan myke ting tas inn i kupéen og legges lavt. Foto: GEIR SVARDAL / VI MENN BIL TOP GEAR
FORSKER: Trafikkforsker og rådgiver Trine Staff pakker bagasjen slik den skal pakkes. Er det ikke stort nok bagasjerom, kan myke ting tas inn i kupéen og legges lavt. Foto: GEIR SVARDAL / VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

- Hvis du ikke vil ha en ting i hodet fra ti meters høyde, så sikre den, råder Staff.

Hun mener at den største faren ved lasting av bil er at mange har det travelt, og i farta ikke bruker nok tid til å tenke på hvor de skal plassere forskjellige ting.

Andre har rett og slett ikke den nødvendige kunnskapen.

Dårlig kunnskap I en undersøkelse forsikringsselskapet Tryg gjennomførte i 2011, hadde for eksempel 27 % av de spurte mangelfulle kunnskaper om hvordan en bil bør pakkes.

Særlig kvinnelige sjåfører, og generelt sett unge sjåfører, var usikre på hvordan bagasjen skulle plasseres mest mulig sikkert.

Trafikkforsker Trine Staff synes Anita Aaserøds tanker om hvor handleposer bør plasseres er gode.

Skades av matvarer - Matvarer har vi ofte sett er årsaken til skader på mennesker, forteller trafikkforskeren.

- Det er jo typisk at stasjonsvogna lastes opp med mat, øl og brus i en butikk nær bestemmelsesstedet, sier hun.

Disse varene blir gjerne lagt oppå et allerede stort bagasjelass, og kan bli slynget framover og inn i kupéen ved for eksempel en kollisjon.

Noe å tenke på.

Ikke minst hvis man har barn sittende utsatt til i kupéen.

Slik unngår du mas og bråk fra baksetet på tur.