STUNT: På fire uker er The Secret Coffee Shop blitt et kaffested folk har snakket om på Grünerløkka. I morges avslørte Coop at kjeden står bak. Foto:JCP NORDIC
STUNT: På fire uker er The Secret Coffee Shop blitt et kaffested folk har snakket om på Grünerløkka. I morges avslørte Coop at kjeden står bak. Foto:JCP NORDICVis mer

Lurte løkkahipsterne til å drikke billigkaffe

Trodde de ble servert eksklusiv blanding, men fikk Coop-kaffe.

• Flere matsaker på db.no/mat
- Hæ? Er det virkelig sant?

Omtrent slik var reaksjonen hos småtrøtte kunder da hemmeligheten bak «The Secret Coffee Shop» ble avslørt i morges.

Kaffen på hipsternes nye kaffested på Grünerløkka i Oslo er langtfra noen eksklusiv blanding. Derimot hyllevare fra Coop.

Kundene har strømmet til og lovprist kaffen.

Ifølge Coop syntes 67 prosent at «kaffen var magisk», mens 31 prosent mente den var «helt god».

Dekkhistorier Siden åpningen ved Olav Ryes plass 1. september, har kaffeposene vært umerket, mens baristaene har servert dekkhistorier om kaffens opprinnelse.

- Alt vi har sagt er sant. For eksempel at vi har eget brenneri, det har jo Coop. Resten har vi holdt for oss selv, sier barista Andreas Prestmo.

Noen snudde i døra ved synes av Coop-navnet i hyllene i morges. Andre reagerte som Dannica Elyssa Huertas.

- Jeg har vært her mange ganger og synes kaffen er kjempegod. Det er litt morsomt at jeg ikke har visst hvor kaffen kom fra. Jeg ville nok aldri ha kjøpt kaffe her hvis det hadde stått Coop på posene, sier hun.

Om hun føler seg lurt?

- Nei, jeg kommer nok igjen.

Eventbyrå Stuntet er laget av byrået We Are Live, i samarbeid med Coop.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er å gjøre Coop kaffe bedre kjent blant oslofolk. Kjeden overtar nå en rekke butikker som tidligere har tilhørt Ica og Rimi i Osloområdet.

14% av Oslos befolkning kjenner til Coop-kaffe, mens tallet er 45% i Trøndelag, viser en undersøkelse gjort på vegne av Coop.

På landsbasis drikker Oslofolk drikker minst kaffe fra store produsenter. Istedet kjøper mange kaffen sin på kaffebar.

Smaker det vi blir fortalt Er kundene lurt?

- Nei, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring på BI.

TAR DET PENT : I en måned har Dannica Elyssa Huertas kjøpt kaffe på The Secret Coffee Shop uten å vite at kaffen er vanlig posekaffe fra Coop. - Hadde jeg vist det, ville jeg ikke kjøpt den, sier hun. Foto: TINE FALTIN.
TAR DET PENT : I en måned har Dannica Elyssa Huertas kjøpt kaffe på The Secret Coffee Shop uten å vite at kaffen er vanlig posekaffe fra Coop. - Hadde jeg vist det, ville jeg ikke kjøpt den, sier hun. Foto: TINE FALTIN. Vis mer

Hun tror noen vil si «Oah, er Coop kaffe virkelig så god?»  Andre vil tenke: «Er det slik Coop behandler kundene sine?»

Silkoset er usikker på om stuntet er langsiktig smart.

- Meg bekjent er ikke hipstere på Grunerløkka noe kjernesegment for Coop.

Hun ser på pop-up kaffebaren som elementær merkevarebygging. Noe presenteres som hipt og kult, assosiasjonene serveres på et fat og kundene biter på. 

- Vi mennesker smaker det vi blir fortalt at vi skal smake, sier hun.

- En billig vin presentert som en dyr vin, smaker bedre. Det er det mye forskning på. Blindtester av brus viser det samme. Det er ikke uvanlig å ha andre antagelser enn dem man trodde.

Folkelig Strategien har vært å fylle tomrommet mellom eksklusive steder som Tim Wendelboe og kaffekjeder som Waynes og Espresso House.

SELFIE:En del av stuntet har vært å gi kundene lov til å ta selfies med polaroidkamera. Foto:JCP NORDIC
SELFIE:En del av stuntet har vært å gi kundene lov til å ta selfies med polaroidkamera. Foto:JCP NORDIC Vis mer

- Vi ville lage et folkelig sted der det fremdeles er lov å ha melk i kaffen, sier barista Greta Bjørkli.

Grünerløkka ble valgt bevisst. Fra nederst i Markveien opp til Ringen kino ligger 13 kaffebarer.

- Vi ville teste om vår kaffe holdt mål blant landets tøffeste konkurrenter, sier Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge i en pressemelding.

Gratis Gratis kaffe til venner har vært blant lokkemidlene. de som har fulgt med på Facebook sidene og fanget opp kodeord som skulle sies til baristaen, har også blitt belønnet med kaffe.

 Ansvarlig for sosiale medier, Ingvild Moen, har lagt vekt på å få kundene til å føle seg sett.

- Så snart noe har vært delt, har jeg trykket «like» og kommentert positivt. Det har gitt resultater.

På en måned har kaffebaren hatt rundt 3700 besøkende. Mange har tatt selfies med polaroidkameraet lagt ut til bruk for kundene.

- De fleste har kjøpt kaffe, men noen har kommet bare for en selfie, inrømmer barista Greta Bjørkli.

AVSLØRT : Enkelte kaffesnobber møtte seg selv i døra i morges. Foto: TINE FALTIN
AVSLØRT : Enkelte kaffesnobber møtte seg selv i døra i morges. Foto: TINE FALTIN Vis mer

Er du en kaffesnobb? Vil du teste din egen smak? Vær kjapp! Om to uker er det slutt for The Secret Coffee Shop.

Da rykker nye leietakere inn.