RÅSKAP: Nissan Juke-R er tidenes mest vanvittige kompakt-SUV. FOTO: Nissan
RÅSKAP: Nissan Juke-R er tidenes mest vanvittige kompakt-SUV. FOTO: NissanVis mer

Lyst på en Nissan til seks millioner?

Konseptet var sprøtt. Realiteten er enda villere.

Stem på Årets Bil 2013
De første bildene av den serieproduserte galskapen Nissan Juke-R er sluppet. Vi har tidligere skrevet om det vanvittige konseptet Nissan Juke-R - kompakt-SUV-en Jukes onde stebror, og Juke-R skulle etter planen forbli på konseptstadiet.

En jippo i Dubai ble imidlertid etterfulgt av en erklæring fra Nissan om at de likevel ville bygge et begrenset antall av den monstrøse bilen siden interessen var så stor.

Og for en bil! Dette er kompakt-SUV-en fra Mordor. Den er sågar enda råere enn konseptet som ble utstyrt med 485 hk.

550 hestekrefter Produksjonsbilen er utstyrt med den 3,8-liters store V6 twinturbo-motoren fra den hvasseste versjonen av superbilen Nissan GT-R.

Den er på hele 550 hk, og gjør at Juke-R skal greie 0-100 km/t på tre sekunder. Toppfarten skal ligge rundt 280 km/t.

Juke-R bruker også drivverket og dempingen fra GT-R, og er utstyrt med FIA-godkjent sikkerhetsbur.

Nissan Juke-R nummer 1 er nå klar for levering ifølge Nissan, med nummer 2 rett rundt hjørnet. Prisen på villskapen starter på 500 000 euro, rundt 3,9 millioner kroner. For å få den reelle norske prisen må vi regne med et solid beløp i avgifter.

En grov beregning viser at man lander på en totalpris rundt seks millioner kroner med norske avgifter.

En trøst Dersom du har pengene til å kjøpe Juke-R, men ikke er blant de utvalgte, kan kanskje den langt mer blodfattige Juke Nismo være en liten trøst. Den skal produseres i langt større antall og har noe av det hissige utseendet til Juke-R.

MORDOR: Produksjonsutgaven av Nissan Juke-R er enda råere enn konseptet. FOTO: Nissan
MORDOR: Produksjonsutgaven av Nissan Juke-R er enda råere enn konseptet. FOTO: Nissan Vis mer

Nismo er utstyrt med en 1,6-liters turbomotor på "bare" 200 hk, og kan leveres med forhjulstrekk og manuell girkasse eller firehjulstrekk og CVT-kasse. Prisen er ikke klar, men den kommer på markedet i Europa tidlig neste år.

Les også:
Quiz: Hva kan du om motorer?
Derfor er det smart å bruke håndbrekket mens du kjører
Vi har testet BMW 3-serie stasjonsvogn

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.