Lyst på småbil med firehjulsdrift?

Denne er godt utstyrt og koster lite.

EN AV FÅ: Swift er en av tre småbiler med firehjulsdrift på det norske markedet. Fiat Panda og Toyota Urban Cruiser er de to andre. FOTO: Petter Handeland
EN AV FÅ: Swift er en av tre småbiler med firehjulsdrift på det norske markedet. Fiat Panda og Toyota Urban Cruiser er de to andre. FOTO: Petter HandelandVis mer

Toyota Urban Cruiser er det dyre alternativet blant småbilene med firehjulsdrift. Fiat Panda er det rimelige. Panda med 1,2-liters bensinmotor starter på 189.900 kr, mens Urban Cruiser med sin 1,4-liters dieselmotor starter på 263.200 kroner.

Suzuki Swift ligger midt imellom. 227.900 kroner koster testbilen, med 1,2-liters bensinmotor og godt utstyrt til småbil å være.

Kjøreegenskaper: 4 Suzuki er ikke kjent for å lage biler med de mest underholdende kjøreegenskapene. Vi ble riktignok positivt overrasket da vi testet storebror Kizashi, men Swift er tilbake på normalen.

Kjøreegenskapene er på det jevne, og den har overraskende god fjæringskomfort på norske vinterveier.

KOMMER FRAM: Med firehjulsdrift er ikke norsk vinter noe problem med tanke på framkommeligheten. FOTO: Petter Handeland
KOMMER FRAM: Med firehjulsdrift er ikke norsk vinter noe problem med tanke på framkommeligheten. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Med firehjulsdrift er selvfølgelig framkommeligheten upåklagelig, og Swift har godt grep i fronten. Går man for fort inn i svingen, skal man passe seg litt, da er det lett å få sladd.

Bilen reagerer for øvrig fint på styringen, selv om styrefølelsen ikke er som hos de mest sportslige småbilene som Audi A1, Mini og Alfa Romeo Mito.

Motor: 4 1,3-literen som satt i forrige generasjon er krympet og har nå et slagvolum på 1242 cm², og yter respektable 94 hk. Vi sier respektable, for 94 hk ut av en 1,2-liter uten noen form for overladning er forholdsvis høyt.

Med lite slagvolum og såpass mange hestekrefter er det ikke overraskende at hestekreftene bor på toppen av turtallsregisteret. Så her gjelder det å holde turtallet oppe i eventuelle forbikjøringer. Fullt dreiemoment (118Nm) er på plass ved 4800 o/min.

NY OG FINERE: Selv om Swift er ny, er den forholdsvis lik forrige modell, men det skal sies at den ser bedre ut nå. FOTO: Petter Handeland
NY OG FINERE: Selv om Swift er ny, er den forholdsvis lik forrige modell, men det skal sies at den ser bedre ut nå. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Motoren skal for øvrig ha skryt for kultivert gange, og den manuelle girkassen med fem trinn er presis og har forholdsvis kort utveksling.

Ytelser: 3 Som nevnt over er ikke ytelsene i Swift noe å hoppe i været for. Kreftene bor på toppen av registeret og man må bruke girene riktig for å hente de ut.

0-100 km/t er oppgitt til 13,4 sekunder og toppfarten på 165 km/t er mer enn høy nok for norske veier. I våre akselerasjonsmålinger lider den litt av at motoren er svak i mellomregisteret, og er blant de tregeste bilene vi har testet 60-100 km/t og 80-120 km/t i fjerde og femte gir.
 
Eksteriør: 4 Nye Suzuki Swift har blitt litt større rent fysisk og måler nå 385 cm.

Om vi er helt enig med reklamen der den omtales som en designperle er vi ikke sikre på, Swift ser helt grei ut men er ikke veldig spennende.

Interiør: 4 Om man ikke trives så godt med eksteriørdesignet er det enklere å trives på innsiden der det er ryddig og oversiktlig. Også har den veldig mye utstyr tatt prisen i betraktning. Mer om det under pris/utstyr-fanen.

Selv om det merkes at Swift er en billig bil på mengden hardplast i interiøret, skal det sies at den har tatt et stort sprang opp i retning storebror Kizashi.

OVERSIKTLIG: Stolene er gode å sitte i, og dashbordet er veldig ryddig satt opp. FOTO: Petter Handeland
OVERSIKTLIG: Stolene er gode å sitte i, og dashbordet er veldig ryddig satt opp. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Hardplasten er av god kvalitet og man får en ellers god kvalitetsfølelse. Man sitter forholdsvis godt i setene og betjeningen av stereo og klimaanlegg etc., er enkel og grei.

Bakseteplassen er som forventet av en småbil som dette, men bagasjerommet rommer ikke mer enn stakkarslige 211 liter.

Komfort: 5 Til småbil å være har Swift meget god fjæringskomfort og er til tider nesten litt myk i fjæringen bak. På norske vinterveier med telehiv og vaskebrett er den behagelig.

Som nevnt over er stolene gode å sitte i og bilen er ganske godt støydempet. Den korte utvekslingen gjør at man har ca. 3000 o/min i 100 km/t og drar med seg noe motorstøy.

Sikkerhet: 5 Swift ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2010 med godt resultat. Sikkerheten for voksne er meget god i både front og sidekollisjon, men den får noe trekk i sidekollisjon mot stolpe.

GREIT NOK: Bakseteplassen er grei nok. Men høye folk vil merke at takhøyden kan være noe snau. FOTO: Petter Handeland
GREIT NOK: Bakseteplassen er grei nok. Men høye folk vil merke at takhøyden kan være noe snau. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Bilen får også skryt for sikkerheten til barn og det nevnes at isofixfestene til barnesetene er godt merket. Swift har også elektronisk stabilitetsprogram som standard og beltevarsler for både fører og passasjerer.

Pris/utstyr: 5 Vi nevnte innledningsvis at Swift har godt med utstyr, og testbilen er på ingen måte et unntak. Her finnes både klimaanlegg, cruisekontroll, bluetooth-tilkobling og nøkkelfri adkomst og start. Også firehjulsdrift da, det må man ikke glemme. Swift sitt sterkeste kort, spesielt her i vinterlandet.

Suzuki har skjønt hva norske kunder vil ha, og de fleste bilene vil havne i testbilens prissjikt. 227.900 kroner er ikke skremmende for en bil med firehjulstrekk og såpass godt med utstyr.

Miljø: 5 Forrige Swift hadde et CO2-utslipp på 147 gram, den nye slipper ikke ut mer enn 128 gram. Godt jobbet fra Suzuki, to gram mindre enn gjerrig-firehjulstrekkeren Toyota Urban Cruiser. Suzuki hevder selv at Swift er den firehjulstrekkeren på markedet med lavest CO2-utslipp, og det skal etter våre undersøkelser stemme.

I vår faste forbruksrunde har vi ofte sett at motorsvake biler - der man må gi relativt mye gass for å holde seg til idealtiden alle testbilene kjøres mot - ofte bruker mer enn de er oppgitt til i EU-miksen.

TRANGT: Bagasjerommet rommer bare 211 liter og er for trangt i forhold til mange av konkurrentene. FOTO: Petter Handeland
TRANGT: Bagasjerommet rommer bare 211 liter og er for trangt i forhold til mange av konkurrentene. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Swift er en av disse. Vi klarer ikke de 0,55 l/mil den er oppgitt til, men sett i forhold til andre småbiler med relativt svake motorer er 0,63 l/mil et godt resultat. Spesielt med tanke på at Swift har firehjulsdrift.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Les også:
De raskeste bilene vi testet i 2010
Du kommer trolig til å kjøre en av disse