HAR OVERSIKTEN: Marius Paus følger utviklingen av bruktbilsegmentet tett, og vet hva du bør satse på av utstyrspakker og ekstrautstyr i dag for å få best mulig pris tilbake når du selger. Foto: EGIL NORDLIEN
HAR OVERSIKTEN: Marius Paus følger utviklingen av bruktbilsegmentet tett, og vet hva du bør satse på av utstyrspakker og ekstrautstyr i dag for å få best mulig pris tilbake når du selger. Foto: EGIL NORDLIENVis mer

Lytt til ekspertenes råd når du kjøper bil

Da holder den seg vesentlig bedre i pris. Se hvorfor.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

Velg ekstrautstyret som gir deg en best mulig pris når du selger bilen igjen.

Det vil du fort kunne tjene mange tusen kroner på.

Det betyr ikke at du ukritisk skal proppe bilen full. Det kan du nemlig tape penger på.

Hva bør du velge? Hva bør du går for når du kjøper ny bil i disse dager? Ekspertene er ikke i tvil.

Marius Paus er markedsdirektør hos landets største aktør innen biladministrasjon, LeasePlan. Selskapet er også landets største bruktbilforhandler.

LYS FRAMTID: Xenonlys eller bi-xenon (som har både nær- og fjernlys i xenon) er noe du absolutt bør vurdere når du kjøper ny bil i dag. Stadig flere modeller tilbyr det. Foto: EGIL NORDLIEN
LYS FRAMTID: Xenonlys eller bi-xenon (som har både nær- og fjernlys i xenon) er noe du absolutt bør vurdere når du kjøper ny bil i dag. Stadig flere modeller tilbyr det. Foto: EGIL NORDLIEN Vis mer

Årlig pøser de ut flere tusen tre-fem år gamle bruktbiler på markedet, og har således god kjennskap til hvilket utstyr som til enhver tid etterspørres fra eier nummer to.

- Det er viktig å følge med på trendene, og få med seg hvilket utstyr som har en økende etterspørsel. Det blir enklere å selge bilen til en god pris om noen år, hvis du kjøper en bil som er riktig utstyrt, hevder Paus.

Varme og parkeringshjelp - Hva er trenden?

- Tilleggsvarmer med timer og fjernkontroll er populært på dieselbiler, men kan fortsatt være dyrt ekstrautstyr på enkelte modeller. Bluetooth-system, parkeringssensorer og ryggekamera er også noe stadig flere vil ha. Ikke minst fordi mange moderne biler har dårlig sikt med mange blindsoner.

Av og til kan du få slikt utstyr gjennom ferdige utstyrspakker, og Marius Paus mener du heller bør kjøpe slike pakker enn å plukke en og en ting.

- Utstyrspakkene gir deg ofte mer igjen for pengene enn om du kjøper samme utstyr separat.

Bilbransjen selv bekrefter dette. For bilselgerne er gode og gunstig prisede utstyrspakker blitt et viktig våpen i konkurransen om kundene.

  Vil ha utstyr - Langt flere kunder etterspør ekstrautstyr i dag enn for noen år siden, og de fleste velger ferdigsydde pakker. De færreste kjøper en ny bil som er skrapet for utstyr, sier markedsdirektør Geir Haugaard hos Ford Motor Norge.

Pakkene deles gjerne inn i kategoriene «funksjonalitet», «komfort» og «sikkerhet».

- Hva selges det spesielt mye av når det gjelder ekstrautstyr?

- Ting som parkeringssensorer, bluetooth-funksjoner, DAB-radio, automatisk klimaanlegg og aluminiumsfelger er svært vanlig. På litt dyrere modeller går det mye i bi-xenon-lys, cruisekontroll, mørke ruter og førerassistent-funksjoner.

  - Tenk framover - Hvor viktig er det å tenke litt framover nå man velger utstyr?

- Åpenbart veldig viktig. Ingen spurte etter bluetooth for få år siden, men i dag vil alle ha det, og om tre år forlanges det antakeligvis av den som kjøper nyere bruktbil. Det er nok lurt å tenke noen år fram i tid når man kjøper ny bil i dag, mener Haugaard.

Også Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sitter på empiri som viser hva som blir mer og mer vanlig i biler i forskjellige prisklasser.

- Når det gjelder utstyr som må være med i en ny bil i dag, finner vi jo stabilitetskontroll og en haug med kollisjonsputer, sier seniorrådgiver Kjell Magne Aalbergsjø.

Xenonlys og filskiftevarsler - Men alle som kjøper bil i dag, uansett prisklasse, bør også vurdere xenonlys, aktive kurvelys, parkeringsvarmer, parkeringsvarsler foran og bak, samt bluetooth-tilkobling, sier Aalbergsjø.

Han mener videre at du bør vurdere precrash-systemer som automatisk nødbrems og beltestrammere i de litt dyrere bilene.

Disse er i dag tilgjengelige helt ned i kompaktklassen.

- I mellomklassen er sikkerhetsutstyr som filskiftevarsler og dødvinkel-overvåker på vei inn for fullt. Det samme gjelder bakkestart, samt automatisk nødoppringning ved en ulykke.

PARKERINGSHJELP: Det blir stadig trangere i bygater og i garasjer, og mange kan etter hvert ikke tenke seg å kjøpe en bil uten parkeringssensorer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
PARKERINGSHJELP: Det blir stadig trangere i bygater og i garasjer, og mange kan etter hvert ikke tenke seg å kjøpe en bil uten parkeringssensorer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no Vis mer