MER FRUKT: Trenings- og kostholdsveileder Børge Fagerli råder til å spise et fullstendig måltid bestående av protein, karbohydrat og sunt fett. Et av rådene hans er å ha frukt som en hovedkilde til karbohydrat. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
MER FRUKT: Trenings- og kostholdsveileder Børge Fagerli råder til å spise et fullstendig måltid bestående av protein, karbohydrat og sunt fett. Et av rådene hans er å ha frukt som en hovedkilde til karbohydrat. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

- Lytt til kroppen din

Spør trenings- og kostholdsveileder Børge Fagerli om råd til hvordan kostholdet kan tilpasses kroppen i nettmøte kl. 12.00.

||| I dagens utgave av Dagbladet gir han råd til hvordan du kan sette sammen smakfulle og balanserte måltider tilpasset dine behov.

—Alle er forskjellige, og ulike dietter vil ikke fungere for den enkelte. Det avhenger både av genene og livsstilen. Kostholdet skal tilpasses hvilke krav kroppen har, sier Børge Fagerli, som har veiledet både familier og idrettsutøvere til å finne ut hva som er det optimale kostholdet for dem gjennom sitt Health & Fitness Concept.

EN SUNN HANDLEKURV: Alt du trenger for å sette sammen et balansert måltid finner du i dagligvarebutikken: Sunt fett fra nøtter, avocado eller kokosmelk, karbohydrat fra frukt, og protein fra melkeprodukter som skyr og cottage cheese eller magert kjøtt som karbonadedeig. Suppler med grønnsaker og ulike krydder. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
EN SUNN HANDLEKURV: Alt du trenger for å sette sammen et balansert måltid finner du i dagligvarebutikken: Sunt fett fra nøtter, avocado eller kokosmelk, karbohydrat fra frukt, og protein fra melkeprodukter som skyr og cottage cheese eller magert kjøtt som karbonadedeig. Suppler med grønnsaker og ulike krydder. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer

Basert på noen generelle retningslinjer om hva måltidet skal inneholde, kan man gå videre til å tilpasse etter hva man bør spise mer eller mindre av, mener Fagerli: Noen har behov for mer karbohydrat, mens andre ikke trenger like mye.

—Et veldig viktig utgangspunkt er at man ikke skal gå og være sulten, sier han.

Les mer i dagens papirutgave av Dagbladet.

Børge Fagerli svarer på spørsmål fra deg i nettmøte kl. 12 i dag. Send inn dine spørsmål nå!