PROBLEMATISKE: Bruene på Gardermoen skaper temperaturproblemer både sommer og vinter. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
PROBLEMATISKE: Bruene på Gardermoen skaper temperaturproblemer både sommer og vinter. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Flyreiser:

Må bytte ut «badstu-bruene» på Gardermoen

Het krangel om temperaturen på flyplassen.

GARDERMOEN (Dagbladet): Ti av bruene ut til flyene på Gardermoen skal byttes ut. Men mange passasjerer som har opplevd «badstuvarme» bruer i sommer, må belage seg på kuldesjokk gjennom vinteren når de skal ut til ventende fly.

For mens mange utenlandske flyplasser har bruer med god airconditioning om sommeren og gode varmeovner om vinteren, har Oslo Lufthavn Gardermoen slitt med temperaturtrøbbel.

Pre-boarding og køer

Handlingsselskapene slipper passasjerene gjennom billettkontrollen og inn på brua som går ut til flyene. Disse bruene har store glassflater som gjør at bruene blir som et drivhus. Og her blir passasjerene ofte stående, enten fordi flyet ikke er klargjort for boarding, eller på grunn av normale køer som oppstår ved boarding.

Dette kan bli en svært ubehagelig opplevelse. Spesielt for reisende med små barn og for folk som har spesielle helseproblemer og pustevansker i høy varme. Temperaturene kommer fort opp i over 30 grader.
Flyplassansatte melder om temperaturer på over 50 grader på det varmeste.

- Forholdene er uholdbare, både for oss og for passasjerene. Vi kan ikke åpne dørene for gjennomlufting uten at vi har en person stående ved døra for å passe på sikkerheten, sier en flyplassansatt til Dagbladet.

- Og noen ganger er det så varmt her at vi ikke klarer å oppholde oss lenge av gangen. Dette gjelder både ved den nye og gamle delen av flyplassen, sier den erfarne flyplassmedarbeideren som ønsker å være anonym av hensyn til arbeidsgiveren sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen problemer

Avinor avviser kritikken fra reisende og flyplassansatte og mener at temperaturproblemene bare handler om de gamle bruene fra da Gardermoen ble åpnet for 20 år siden.

- Vi har ikke hatt utfordringer med temperatur med de nye bruene i sommer, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor.

- Saken om oppheting i bruene tidligere i sommer gjelder enkelte av de «gamle» bruene fra 1998. Disse skal ikke byttes ut. Rutinene er lagt om, slik at preboarding unngås når det er for varmt, sier Gurli Høeg Ulverud.

Men dette bestrides igjen av både SAS og Norwegian.

Ingen restriksjoner

- Det er ingen restriksjoner på preboarding på Oslo Lufthavn Gardermoen, sier Tonje Næss, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

- Vi kan ikke ha det slik, og vi må be om et møte med Avinor for å ta opp dette på nytt, sier pressesjef Knut Morten Johansen i SAS.

Hete dager: Temperatur-trøbbel skaper vansker for reisende og ansatte på Gardermoen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Hete dager: Temperatur-trøbbel skaper vansker for reisende og ansatte på Gardermoen.
Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

- Det er veldig viktig for Norwegian er å få passasjerene til sin destinasjon til planlagt tid. For å være mest mulig effektive og for å gjøre ombordstigningen så smidig som mulig, hender det at vi «preboarder» passasjerer. På veldig varme dager, som vi har hatt mange av i Oslo-området i sommer, er vi svært restriktive med å preboarde nettopp fordi gangene kan bli varme. Den beslutningen tas av vår samarbeidspartner på flyplassen fra dag til dag og fra flyging til flyging, sier Tonje Næss.

Må byttes ut

- En del bruer blir imidlertid skiftet ut, og dette gjøres i forbindelse med den planlagte utvidelsen av Non-Schengen området på flyplassen, sier Avinors kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud.

- Dette gjelder da bare bruer på det østre området av Non-Schengen-området. Gatene F18, F19, F20, F21 og F23 blir større, og oppstillingsplassene ute blir større. På den nyåpnede piren (også kjent som T2) har vi pågående en reklamasjonssak på bevegelige bruer, forteller Ulverud.

Det er ti av de 12 nye bruene som må skiftes ut. Dersom flyet ikke treffer perfekt på brua ved ankomst, oppstår det problemer.

Ti av bruene er ikke utstyrt med hjul, og kan derfor ikke flyttes til høyre og venstre. Det betyr at et fly som kjører for langt fram må dyttes tilbake ved hjelp av tilkalt kjøretøy.

Bakgrunnen er at Oslo Lufthavn Gardermoen fikk feil bruer levert fra produsenten. Nå må bruene leveres tilbake, og nye monteres.