ØKONOMI: Per-Idar Håholm valgte å lease, og er svært fornøyd med valget. Foto: Silje Sundt Kvadsheim / Finansavisen
ØKONOMI: Per-Idar Håholm valgte å lease, og er svært fornøyd med valget. Foto: Silje Sundt Kvadsheim / FinansavisenVis mer

Må du låne penger til bilkjøpet, kan det lønne seg å lease

Skifter du bil hvert tredje år, eller må låne for å kjøpe, kan det lønne seg å lease.

(Finansavisen): For dem som alltid skifter bil hvert tredje år, kan det lønne seg å lease privat. For de fleste andre blir leasing dyrere enn å kjøpe, skriver Finansavisen i dag.

Å lease bil er som å kjøpe flybilletter hos Ryanair: Følger du retningslinjene til punkt og prikke kan du få en god avtale. Men kjører du for langt, tiltrekker deg kjøpesenterbulker eller tåler å kjøre en bil som er eldre enn tre år er det mer lønnsomt å eie selv.

Rimelig løsning Per-Idar Håholm valgte å lease, og er svært fornøyd med valget. Til daglig er det kona som kjører leasingbilen, en Volvo V40, mens han selv - i jobben som salgssjef i Telenor - normalt kjører firmabil.

- Vi var nødt til å bytte ut den gamle skranglekassa vi hadde. Og med tre barn ønsket vi en sikker og ny bil, forteller han til avisen.

En annen årsak til at Håholm valgte leasing var for å unngå å binde opp kapital.

- Vi vurderer å bygge hus, og da er det greit ikke å ha for mye lån fra før, sier han.

Med 1870 kroner i måneden, og et engangsinnskudd på 30 000 kroner opplever han leasing som en rimelig løsning for familien.

Rente avgjørende - Det lave rentenivået er hovedårsaken til at leasing har økt voldsomt, sier Jan Fredrik Haraldsen, direktør i Finfo.

- Hvis du låner privat til kjøp av bil får du rentefradrag på lånet, men du får ingen rentefradrag på leasing. Men når renten er så lav som nå utgjør forskjellen svært lite, sier han til avisen.

Er man nødt til å ty til billån, eller har høyere rente eller en lengre nedbetalingstid, kan det like gjerne være at det lønner seg å lease disse bilene for tre år, skriver Finansavisen.

Fordelen ved å lease er at man slipper å bekymre seg for bilens verdifall, som kanskje er det største usikkerhetsmomentet ved kjøp av bil. En ting er verdifallet på grunn av kjørelengde og slitasje, vanskeligere er det å spå nye modeller, konkurrenter og trender i markedet, skriver avisen.

Unormal slitasje Når bilen leveres tilbake etter endt leasingperiode, pålegges leieren et ansvar for skader og unormal slitasje som har oppstått i leieperioden. Mange har fått seg en overraskelse over kostnadene for det de selv har oppleved som normale riper og shoppingbulker.

- En kostnad på mellom 10 000 kroner og 20 000 er ikke uvanlig, sier Haraldsen i Finfo.

- Det er stor variasjon i markedet på hva som er normal og unormal slitasje, så man bør sette seg godt inn i leverandørens retningslinjer for disse, sier Marius Paus i LeasePlan til Finansavisen.

Flere nyheter Mercedes presenterer trådløs lading
Golf Alltrack kan bli en storselger
Fikk pengene tilbake for kortreist elbil