Må kjøre sikksakk forlengs og baklengs 100 meter ned, for å få toget forbi «Djevelens nese»

Gjennom denne imponerende «Z»-en kan ikke toget snu.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

ECUADOR (Figaro/Bull Press): Som et utropstegn stiger den hvite dampen fra fløyta på lokomotivet. Signalet om avreise lyder så skingrende at det holder på å sprenge trommehinna.

Maskinisten dytter på spakene, løsner på bremsene og fyrer opp maskinen.

Når pipa begynner å spy ut grå røyk, setter de lange koblestengene hjula i gang og toget settes i bevegelse.

Toget med de fargerike, røde vognene beveger seg langsomt gjennom gatene i Riobamba.

Nasjonal stolthet På fortauet langs Unidad Nacional-avenyen vinker forbipasserende. Med store smil hilser de passasjerene og tar bilder med mobiltelefonene sine.

I den store byen i hjertet av Andesfjellene, med to majestetiske, snødekte vulkaner hengende over seg - Cerro Alta, 5319 moh. og Chimborazo, 6268 moh. - er besøket av Tren Crucero (cruisetoget) på samme tid en begivenhet og et øyeblikk av nasjonal stolthet fordi den ecuadorianske jernbanen har våknet fra femten års dvale.

I 1997 og 1998 ble Ecuador rammet av El Nino. Kraftig nedbør ble avløst av perioder med tørke som brøt ned de vulkanske skråningene i Cordillère. Jordras og vannmasser ødela jernbanesporene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer