EVIG ELEGANT: BMW
5-serie E34 er og blir et
høydepunkt. Og den er
faktisk kortere og
smalere enn «lillebror»
3-serie anno 2018.
Prikkfri originallakk
pleies til evig liv. Foto: Geir Hovensjø
EVIG ELEGANT: BMW 5-serie E34 er og blir et høydepunkt. Og den er faktisk kortere og smalere enn «lillebror» 3-serie anno 2018. Prikkfri originallakk pleies til evig liv. Foto: Geir HovensjøVis mer

Mads og hans BMW 520i runder 30 i 1988. Her er årets nye veteraner

Både Mads Dammen og hans BMW 520i runder 30 år i 1988, og de har et strålende samliv. Men bilåret 1988 var langt fra strålende...

Har du allerede abonnement?   Logg inn

1988 ble det bare solgt 67.822 nye personbiler i Norge – hele 60 prosent mindre enn i 1986, som er rekordåret i norsk bilsalg.

Mads’ BMW 520i passerer nå veterangrensa, og går garantert ikke av med pensjon.

- Ja, denne var jeg heldig med, konstaterer elverumsingen.

- Den ble kjøpt ny på Hamar, men ble solgt til grisgrendte Rendalen nord i Østerdalen i 1997, der den slapp vinterkjøring på saltede veier. Jeg kjøpte den høsten 2016. Den har rullet bare 126.000 kilometer, og det er sjeldent for denne typen bil. 420 mil i året i snitt.

- Jeg kjøpte min første bil, en Opel Rekord P1, etter konfirmasjonen. Men BMW ble mitt store merke helt siden jeg satt og bildrømte på ELVIS (Elverum videregående skole).

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn