GJERRIG: Volkswagen XL1 skal visstnok bruke under 0,1 liter på mila. Den får kreftene sine fra en 48 hesters dieselmotor og en elmotor med 27 hester. Den skal likevel klare sprinten til hundre på 12,7 sekunder. Foto: VW
GJERRIG: Volkswagen XL1 skal visstnok bruke under 0,1 liter på mila. Den får kreftene sine fra en 48 hesters dieselmotor og en elmotor med 27 hester. Den skal likevel klare sprinten til hundre på 12,7 sekunder. Foto: VWVis mer

Makeløs bil i produksjon

VW XL1 skal bruke under 0,1 liter på mila.

«Gjerrig morobil». Det var tittelen da våre kollegaer i Top Gear Magazine i 2011 testet en prototype av VW XL1.

Nå skal den produseres. Og dermed vil verden få en ny bil som kan smykke seg med tittelen «verdens gjerrigste serieproduserte bil».

Forklaringen bak det utrolig lave forbruket ligger i et strømlinjeformet karosseri med en luftmotstandskoeffisient på bare 0,189, en vekt på bare 795 kilo, lavt tyngdepunkt (1,153 meter høy) og et plug-in hybrid-system der du kan kjøre opp til 50 kilometer rent elektrisk.

Dette skal også gjøre XL1 i stand til å cruise i 100 km/t bare ved hjelp av 8,4 hk.

160 km/t Motoren i hybrid-systemet er en tosylindret TDI som utvikler 48 hk, en elektrisk motor som via et lithium-ion batteri utvikler 27 hk - koblet til en sjutrinns DSG girkasse. Utslippet av CO2 skal være på 21 g/km.

FUTURISTISK: XL1 ser ikke ut som noe annet som finnes på veien i dag. Dessverre blir det nok et sjeldent syn når den blir bygd også. Bare noen håndfuller eksemplarer skal selges. Foto: VW
FUTURISTISK: XL1 ser ikke ut som noe annet som finnes på veien i dag. Dessverre blir det nok et sjeldent syn når den blir bygd også. Bare noen håndfuller eksemplarer skal selges. Foto: VW Vis mer

Ytelser? Toppfarten er på 160 km/t, og XL1 kan - «hvis det er nødvendig», som VW skriver - akselerere fra 0-100 km/t på 12,7 sekunder.

XL1 lever med sine to seter ikke helt opp til navnet; den er omtrent like lang og bred som en Polo, men betraktelig lavere. Men de to setene står i hvert fall nå ved siden av hverandre, og ikke etter hverandre, slik tilfellet var med en tidligere prototype.

Les også:
Skal greie 0,15 liter på mila

Avis innrømmer Tesla-tabbe

De beste bilene i ny undersøkelse

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.

SPARTANSK: Interiøret blir ikke det mest imponerende, men det er en nødvendighet for å holde vekten nede. Foto: VW
SPARTANSK: Interiøret blir ikke det mest imponerende, men det er en nødvendighet for å holde vekten nede. Foto: VW Vis mer