- Målet er å skremme livsskiten ut av Mariann Thomassen

Begge to er energibomber pakket inn i søte små skrog. Se video!

(Dagbladet): Hva i all verden gjør den tidligere Surferosa-vokalisten i én av to spesialbygde utgaver av Nissan Juke R på en våt og kald racerbane i Sør-Sverige?

Mariann Thomassen har nettopp vært deltaker i Facebook-realityserien «Rumble».

Sammen med co-pilot Billy Cockroach har hun forsvart Norges farger i kamp mot deltakere fra Finland, Sverige og Danmark.

ÉN AV TO: Nissan Juke R er bare produsert i to eksemplarer. Vi fikk lufte den ene på en klissvåt og kald racerbane i Sverige - med en passasjer litt utenom det vanlige. Foto: Håkon Eikesdal
ÉN AV TO: Nissan Juke R er bare produsert i to eksemplarer. Vi fikk lufte den ene på en klissvåt og kald racerbane i Sverige - med en passasjer litt utenom det vanlige. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

De gjennomførte forrige uke et rally gjennom hele Norden, der tilgangen på drivstoff ble styrt av antall «likes» de klarte å mase seg til på Facebook.

Vi møtte Mariann på Sturup Raceway utenfor Malmö. Sporty stilte popartisten og programlederen opp som «kartleser» i en bil litt utenom det vanlige.

Hvordan det gikk, ser du i videoen øverst i saken.

- Ikke til salgs Den ekstreme kreasjonen Juke R har lite med «Rumble» å gjøre, til det er den altfor grom og kostbar.

Det finnes bare to stykker i verden. De er håndbygd hos et engelsk firma der ytelse og råskap har veid tyngre enn pris. Begge er godkjent for kjøring på offentlig vei.

- Det er flere interessenter som har villet kjøpe de to bilene, og budene har vært nokså generøse. Men de er ikke til salgs, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef i Nissan Norge.

Juke R er verdens raskeste crossover, og bare laget med nettopp det målet for øyet. Hva det har kostet har visstnok ikke spilt så mye rolle, ifølge Nissan. Ikke vil de fortelle det heller.

Suksess Den vanlige Juke har vært en salgssuksess for den japanske produsenten. Rundt 200 000 eksemplarer har blitt solgt i Europa siden lanseringen i 2010.

Meningene om bilens design har vært delte. Noen mener den er tøff og tilfører markedet noe nytt - andre sliter med å svelge de noe atypiske linjene.

Juke R skiller seg fra standardmodellen på absolutt alle måter, men så har de heller ikke stort mer felles enn noen få karosseriflater og noen lykter.

Juke R er håndbygd hos RML Motorsport i England, som er kjent for å ha stått for vanvittige biler både til vei og racing tidligere.

Lite Juke, mye GT-R Nissan er ærlig på at det ikke er mye Juke igjen i R-en, med unntak av detaljene nevnt innledningsvis.

Blant annet stammer motoren, dobbelkløtsjgirkassa, de svære bremsene, firehjulsdriftsystemet og «Playstation-computeren» i midtkonsollen fra superbilen Nissan GT-R (tidligere Skyline GT-R).

Matchvekta lander da på relativt voksne 1800 kilo inkludert veltebur og forsterket bunnplate - drøyt 400 kilo tyngre enn standardmodellen av Juke. Men det er grunn til å trekke på smilebåndet likevel.

Med 485 hester og 588 Nm blir prestasjonene absolutt noe å skrive hjem om. 0-100 km/t på 3,7 sekunder!

I likhet med GT-R er også Juke R utrolig lettkjørt, og det massive dreiemomentet gjør det lett å hente ut et solid kraftoverskudd uansett turtall og fartsområde. Helt sykt!

Firehjulsdriftsystemet er av den lekne sorten.

I utgangspunktet sendes mesteparten av kraften til bakhjulene, men inntil 50 prosent overføres til forhjulene ved behov. Effektivt og underholdende.

 KJENT DONOR: Donorbilen Nissan GT-R er kjent som det råeste du får per krone. Da sier det seg selv at Juke R også blir voldsom. Foto: Håkon Eikesdal
KJENT DONOR: Donorbilen Nissan GT-R er kjent som det råeste du får per krone. Da sier det seg selv at Juke R også blir voldsom. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Testbanen er fuktig og kald denne dagen, og det setter en stopper for de villeste fartsopplevelsene. Vi får heller ikke lov til å deaktivere ESP-systemet.

Det «struper» kjøreopplevelsen en smule, siden hekken gjerne sklir ut i kontrollerte og effektive sladder på vei ut av svingene.

På den annen side finnes det bare to Juke R i verden, så det er kanskje like greit?

Mattsvart kanonkule Et lite tråkk med høyrefoten, og den bøllete Juke R setter fart som et prosjektil. V6-eren gir inntrykk av å aldri gå tom for krefter, og både bremser og styrefølelse følger opp.

SPRETTERT: Med 485 hester og firehjulsdrift skyter Juke R fart som om den skulle bli skutt ut av en sprettert. Heldigvis følger kjøreegenskapene opp. Foto: Håkon Eikesdal
SPRETTERT: Med 485 hester og firehjulsdrift skyter Juke R fart som om den skulle bli skutt ut av en sprettert. Heldigvis følger kjøreegenskapene opp. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Den høye vekta kamufleres av potente egenskaper. Runde etter runde på den fuktige banen slukes i full fart, og plutselig er min korte «date» med Juke R over for denne gang. Og sjansen for at vi noen gang møtes igjen, er vel ikke spesielt stor.

Det er egentlig greit nok. GT-R er bygget som sportsbil fra begynnelsen av, og er bedre enn Juke R på alle områder.

Likevel er «verdens raskeste crossover» et imponerende byggverk man bare må la seg sjarmere av.

Det bøllete utseendet, den mystiske mattsvarte lakken og ikke minst den overdrevne kvasse drivlinjen får hjertet til å banke i vesentlig kjappere takt.

Du verden så kult det er at Nissan, som kanskje ikke først og fremst forbindes med ekstrembiler, valgte å sette den til live!

BILKLIPP FRA ARKIVET:
Se flere på db.no/bilvideo