OPP FRA DYPET: Å dumpe bilen i vannet og så melde den stjålet er et vanlig svindelforsøk. Her fiskes et mislykket forsøk opp av vannet. Foto: GJENSIDIGE
OPP FRA DYPET: Å dumpe bilen i vannet og så melde den stjålet er et vanlig svindelforsøk. Her fiskes et mislykket forsøk opp av vannet. Foto: GJENSIDIGEVis mer

Mange blir tatt for desperate forsøk på bilsvindel

Biler tennes på og dumpes i dype vann.

Bil topper når det gjelder svindel innen skadeforsikring.  Over 40 prosent av de avslørte sakene i fjor dreide seg om svindel med bilforsikringen.

Finans Norges rapport om forsikringssvindel viser at det i snitt ble svindlet for 107 000 kroner per bilsak i fjor.
 
- Det er flere metoder som peker seg ut. Arrangerte bilbranner, arrangerte kollisjoner, arrangerte tyverier og dumping i dype fjorder er noen av dem. Det er eksempelvis litt for mange biler som brenner på øde skogsbilveier på nattetid, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finansnæringens Hovedorganisasjon.

BRANN: Eieren satte fyr på bilen sin i håp om forsikringspenger. Foto: GJENSIDIGE
BRANN: Eieren satte fyr på bilen sin i håp om forsikringspenger. Foto: GJENSIDIGE Vis mer

- Bilførere som forsøker å tegne forsikring etter at skaden har skjedd, er en type svindel som ofte avdekkes, forteller Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand.

Desperate forsøk Et typisk eksempel er bilføreren som mangler forsikring.

Han kolliderer og forsøker deretter å utvide eller tegne forsikring for å få skaden dekket. Forsikringsselskapet snakker med politiet om hendelsesforløpet, og får avslørt at ulykken inntraff før forsikringen ble tegnet.

ARRANGERT: Rattet er surret fast for at bilen skal holde stø kurs ut i fjorden. Vinduene er sveivet ned slik at bilen skal synke raskest mulig. Foto: GJENSIDIGE
ARRANGERT: Rattet er surret fast for at bilen skal holde stø kurs ut i fjorden. Vinduene er sveivet ned slik at bilen skal synke raskest mulig. Foto: GJENSIDIGE Vis mer

Noen av forsøkene er relativt desperate:

En kunderådgiver hos Gjensidige Forsikring ble oppringt av en person som ønsket å tegne bilforsikring. Rådgiveren kunne høre sirener i bakgrunnen og en stemme som spurte om alt var i orden.

VRAK: Forsikringsselskapene opplever jevnlig at biler i 10 000-kroners klassen meldes stjålet. Ofte er disse bilene ikke EU-godkjente, eieren får ikke solgt bilen og synes den er for dyr å reparere. Dermed er det fristende å dumpe bilen og melde den stjålet. Foto: GJENSIDIGE
VRAK: Forsikringsselskapene opplever jevnlig at biler i 10 000-kroners klassen meldes stjålet. Ofte er disse bilene ikke EU-godkjente, eieren får ikke solgt bilen og synes den er for dyr å reparere. Dermed er det fristende å dumpe bilen og melde den stjålet. Foto: GJENSIDIGE Vis mer

- I ettertid viste det seg at kunden nettopp hadde krasjet. Han var imidlertid uten forsikring og satt i bilvraket da han ringte for å tegne forsikring.

- I skademeldingen som vi mottok senere var skadedatoen endret slik at det skulle virke naturlig, sier Arne Voll,
informasjonsansvarlig i Gjensidige.

Melder vrak stjålet Rundt 30 prosent av svindelsakene på bil i 2012 gjaldt fiktive biltyverier.

DYRERE: - Antall eksklusive og kostbare biler som forsvinner økende. Noe er nok rent tyveri, mens andre er svindel, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige.
DYRERE: - Antall eksklusive og kostbare biler som forsvinner økende. Noe er nok rent tyveri, mens andre er svindel, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige. Vis mer

- Vi har flere saker der biler i 10 000-kroners klassen meldes stjålet. Ofte er disse bilene ikke EU-godkjente, eieren får ikke solgt bilen og synes den er for dyr å reparere. Dermed er det fristende å dumpe bilen i fjorden og melde den stjålet, forteller Voll.

- De fleste tror nok bilen fordufter for godt, men erfaringer viser at kjøretøyet ofte kommer til overflaten igjen eller havner i fjæresteinene. Vi har sett tilfeller der bilen er blitt hengende fast i brygga den er forsøkt dumpet fra, forteller Voll.

OVERREPRESENTERT: - Det er klar flest menn som svindler med bil, sier Stine Neverdal kommunikasjonssjef i FNH. Foto: FNH
OVERREPRESENTERT: - Det er klar flest menn som svindler med bil, sier Stine Neverdal kommunikasjonssjef i FNH. Foto: FNH Vis mer

Forsikringsselskapene er ofte ekstra oppmerksomme når biler i lave prisklasser meldes stjålet.

- Få vil ta seg bryet med å stjele et gammelt vrak. Vi har sett en halvering av antall biltyverier de seneste årene, mye takket være startsperren som ble innført på midten av 90 tallet, sier Voll.

- Derimot er antall eksklusive og kostbare biler som forsvinner økende. Noe er nok rent tyveri, mens andre er svindel. Vi har hatt tilfeller der utenlandske borgere melder biler som skal selges utenlands for stjålet, opplyser Voll.

Dårlige holdninger Flere undersøkelser de siste årene viser at mange har dårlige holdninger når det gjelder forsikringssvindel.  I undersøkelsen «Norsk finansbarometer» som TNS Gallup har utført for Finans Norge oppgir 16 prosent av de spurte at de kjenner noen som har jukset med forsikringen. 

I en undersøkelse gjort i 2010 svarte fire av 10 mellom 15-30 år at forsikringssvindel kan godtas

- Menn står totalt sett bak langt flere svindelsaker enn kvinner og de prøver seg på høyere beløp.  Det er klart flest menn som svindler med bil, sier Neverdal i FNH.

Stor risiko Hun tror mange av svindlerne ikke er klar over risikoen eller konsekvensene ved å bli avslørt. De risikerer både fengsel, politianmeldelse og forsikringsnekt.

- Vi ser svært alvorlig på all type svindel. Jo mer det svindles, desto høyere blir forsikringspremien for resten av kundene. Derfor er dette noe som forsikringsbransjen jobber hardt for å avdekke, uttaler Hanne Gudding i Storebrand.